Το ταξίδι

Διαφορετικοί Τ(ρ)όποι Συνύπαρξης με κοινό προορισμό το Μέλλον

dreamcatcherDENΣυνεχίζοντας το γεφύρωμα του ΠΕΜ με την τοπική κοινωνία, τα Δημιουργικά Εργαστήρια Νέων σχεδιάζουν δράσεις με σκοπό να ενθαρρύνει περισσότερο τη διαπολιτισμική συνύπαρξη νέων και ενηλίκων στην τοπική κοινωνία.Τα ανοίγματα έχουν στόχο να στηρίξουν ειδικά τους νέους σε τρεις ηλικιακές φάσεις:

α) Έφηβοι Λυκείου που βρίσκονται ένα βήμα πριν το πανεπιστήμιο, ενθαρρύνοντας τους να ανακαλύψουν δεξιότητες και δυνατότητες που οι ίδιοι διαθέτουν. Οι συναντήσεις γίνονται ειδικότερα για να στηρίξουν όσους βρίσκονται σε μετάβαση από το Λύκειο στο Πανεπιστήμιο, και να τους βοηθήσουν στις επιλογές ζωής που καλούνται να κάνουν, καθώς και στην ανάπτυξη μεγαλύτερων κινήτρων για την επίτευξη των στόχων τους.

β) Έφηβοι Γυμνασίου που έχουν πολλαπλή προηγούμενη συμμετοχή σε δράσης των ΔΕΝ. Θα δημιουργηθεί μια σταθερή ομάδα εφήβων-πυρήνα που θα ανοίξει στη συμμετοχή νέων μελών και θα λειτουργήσει καταλυτικά, προετοιμάζοντας τη καλοκαιρινή κατασκήνωση.

γ) Νέοι ενήλικες-φοιτητές. Σε συνεργασία με το Παιδαγωγικό Τμήμα του ΑΠΘ, θα δημιουργηθεί μια ομάδα φοιτητών η οποία θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει τα ΔΕΝ, να ευαισθητοποιηθεί στην κοινωνικό-πολιτισμική εμψύχωση νέων, και να έχει ενεργή συμμετοχή τόσο στη δράση Λυκείου (στην επίσκεψη των μαθητών στο ΑΠΘ) όσο και στην καλοκαιρινή κατασκήνωση, λειτουργώντας ως καθοδηγητές στην πορεία μετάβασης των εφήβων.

Δράση εφήβων Λυκείου: Η δράση θα περιλαμβάνει τρία στάδια - την προσέγγιση και  ενημέρωση των νέων για τους στόχους της δράσης, μια σειρά συναντήσεων προετοιμασίας και μια σειρά συναντήσεων αποτίμηση της δράσης.

  • Εγώ και ο τόπος μου: Γνωριμία, προσδοκίες και συμβόλαιο ομάδας.
  • Εγώ μέσα από τα μάτια των άλλων: Επικεντρωνόμαστε στα θετικά χαρακτηριστικά μας μέσα  από τα μάτια των άλλων και μιλάμε για τα παιδικά μας όνειρα.
  • Εγώ και τα όνειρά μου: Στόχος να αναδείξουμε πώς οι δεξιότητες, ικανότητες, και τα θετικά στοιχεία συμβάλλουν στην επιλογή του επαγγέλματος.
  • Πόσα εγώ φτιάχνουν το εμείς: Να αποκτήσουν την διαπολιτισμική ικανότητα να εργάζονται σε ομάδες.
  • Εμείς αναζητούμε τον κόσμο μας (1): Να εμπλουτίσουμε τις γνώσεις  μας μέσα από την ομαδική εργασία. Θα ανατρέξουμε στον διαδικτυακό τόπο του ΑΠΘ και θα αποτυπώσουμε τα ερωτήματά μας προς τους καθηγητές ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι.
  • Εμείς αναζητούμε τον κόσμο μας (2): Να κάνουν μια παρουσίαση μέσα από τα μάτια τους.
  • Εμείς φτιάχνουμε κοινές βαλίτσες: γνωριμία των παιδιών των δύο τόπων - γεμίζουμε τις βαλίτσες μας με εφόδια και εργαλεία για το ταξίδι.
  • Ταξίδι με προορισμό το μέλλον: Eκπαιδευτική μονοήμερη εκδρομή στο ΑΠΘ
  • Εμείς και οι εμπειρίες μας: Αξιολόγηση των εμπειριών, αποτίμηση της δράσης και προετοιμασία του κλεισίματος.
  • Όλοι μαζί: Εκδήλωση, παρουσίαση και ολοκλήρωση της δράσης.

Δράση εφήβων Γυμνασίου: σκοπός είναι να δημιουργηθεί μια σταθερή, διαπολιτισμική ομάδα από μέλη που είχαν εμπλακεί και στο παρελθόν σε διάφορες δράσεις των ΔΕΝ. Παράλληλα, αυτό το στεγανά κλειστό μοτίβο, δεν αποτέλεσε μια πολύ ικανοποιητική ιδέα, γι αυτόν τον λόγο έγινε ένα άνοιγμα για ενσωμάτωση και νέων συμμετοχών. Παλιά και καινούρια μέλη θα μπουν σε μια περιπέτεια ανακαλύψεων, αξιοποιώντας ικανότητες και δεξιότητες, δουλεύοντας τις έννοιες ομαδικότητα, συνεργασία, σεβασμός και κοινούς στόχους. Πιο συγκεκριμένα:

  • ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΩ

Ποιοι είμαστε;
- γνωριμία μεταξύ μας. Το όνομα που θα δώσουμε στην ομάδα μας. Κάποιο κοινό σύμβολο που να αναγνωρίζουμε ως δικό μας και θα μας αντιπροσωπεύει.
- ανακαλύπτω τα θέλω και τις προσδοκίες μου μέσα στην ομάδα αλλά και για την ίδια την ομάδα.
- ανακαλύπτω τον εαυτό μου – (σε τι είμαι καλός, τα δυνατά μου σημεία, δεξιότητες που έχω αποκτήσει, τρόποι που εκφράζομαι).

  • ΕΞΕΛΙΣΣΟΜΑΙ

Που θέλουμε να πάμε/ να φτάσουμε;
- η ομάδα θα χρειαστεί να διανύσει μια πορεία, να δουλέψει ήδη υπάρχουσες δεξιότητες/να ανακαλύψει νέες, να ώστε να πραγματοποιήσει τις επιθυμίες της.
Πώς θα το πετύχουμε αυτό;
- να μάθουμε στην συνεργασία, σε όποια μορφή και αν είναι μέσα στην ομάδα. Να ξεφύγουμε από αυτό που θεωρούμε «ασφάλεια», με το να συσχετιζόμαστε μόνο με αυτούς που νιώθουμε πιο κοντά μας.
- να αποκτήσουμε εμπιστοσύνη στους άλλους, αλλά και στον ίδιο μας τον εαυτό.  
- να δεθεί η ομάδα και να έχει ευελιξία. Δεν είμαστε μόνοι σε αυτήν την πορεία, ούτε θα είμαστε μόνοι όταν φτάσουμε στον προορισμό μας.

  • ΣΥΝΥΠΑΡΧΩ

Μέσα από αυτήν την πορεία και το βίωμα, θα κατανοήσουμε βαθύτερα το νόημα της συνύπαρξης, της διαφορετικότητας και της αποδοχής.

Θερινή δράση κατασκήνωσης : Όλα τα παραπάνω θα αποτελέσουν βασικά στοιχεία για τον δρόμο προς την τελική και ενιαία μας δράση, μια γέφυρα προς τη

  • ΣΥΜΒΙΩΣΗ

Έτοιμοι για τον τελικό μας προορισμό!  
Η δράση αυτή θα ολοκληρωθεί τον Ιούλιο του 2018, όπου οι μαθητές μαζί με μια ομάδα φοιτητών θα ανακαλύψουν τη συμβίωση μέσα από την οποία η ανάληψη ρόλων, η αλληλεπίδραση όλων αυτών των νέων  (οι φοιτητές θα λειτουργήσουν ως καθοδηγητές) καθώς και η οργανωμένη καθημερινότητα μιας κατασκηνωτικής εμπειρίας θα τροφοδοτήσει τους νέους με όσα εφόδια χρειάζονται αρχικά και θα τους απαλλάξει από φόβους, απορίες, ανησυχίες σχετικά με το μέλλον τους.


laptopCartoon...για να παρακολουθήσετε τις περιπέτειες των νέων καθώς ανοίγουν διαπολιτισμικά παράθυρα κι ανακαλύπτουν τ(ρ)όπους συνύπαρξης με κοινό προορισμό το μέλλον, επισκεφτείτε το δίκτυο νέων ΔΕΝ για την χειμερινή-ανοιξιάτικη δράση και ακολουθήστε τη ροή των θερινών ΔΕΝ!

 

Δίκτυο συνεργατών ΔΕΝ 2017-2018

Σεβάλ Οσμάν Ογλού, Μάκης Σπυριδόπουλος, Χριστίνα Τσιμούδη (κύτταρο συντονισμού των ΔΕΝ) - Νιχάτ Εμίν Κεχαγιά, Αλεξία Πασαδάκη, Εμέλ Χατζησερήφ, Ελένη Αγγελίδου, Δήμητρα Αρμούτογλου, Σεϊλέν Εμίν Κεχαγιά (κύτταρο εμψύχωσης της δράσης των ΔΕΝ)

2018hmerΤο ποτάμι που οδηγεί στο τοπίο της αλληλεξάρτησης είναι μακρύ και γεμάτο στροφές. Εκεί που το νερό ρέει ατάραχα, ενδέχεται να βρει εμπόδια που δημιουργούν δύνες, και η ροή διαφοροποιείται σε πολλές διαφορετικής υφής ροές - ακόμα κι αντίθετης κατεύθυνσης!

Στα ΔΕΝ - που είναι απ' τη φύση τους εργαστηριακός χώρος - έχει διαμορφωθεί εδώ και χρόνια ένα κοινωνικό εργαστήρι όπου νέοι και ενήλικες που επιθυμούν ν' ακολουθήσουν τη ροή ενός τέτοιου ποταμού, ανακαλύπτουν κι εξασκούν - ως άτομα κι ως μέλη ομάδας - τις απαραίτητες δεξιότητες.

Το φετινό ημερολόγιο των ΔΕΝ (με κλικ στην εικόνα ανοίγει να σας καλωσορίσει στη νέα χρονιά!) είναι αφιερωμένο σε δημιουργικά εκφραστικά έργα που έχουν αποκτήσει ένα συμβολικό χαρακτήρα του φύλακα του εργαστηριακού αυτού χώρου. Έχουν παραχθεί από διαφορετικές ομάδες νέων και εμψυχωτών, σε διαφορετικές εποχές εξέλιξης των ΔΕΝ.

Στο εξώφυλλο και στο οπισθόφυλλο του ημερολογίου βρήκαν τη θέση τους οι φύλακες της συνεχούς εξέλιξης - απ' τη μία πλευρά το πολύχρωμο ΔΕΝτρο, κι απ' την άλλη η σπείρα που παίρνει χρώμα από το κάθε διαφορετικό κομμάτι που την περιβάλλει, και τα ατομικά γράμματα - το καθένα με το δικό του χαρακτήρα - που συνθέτουν το όνομα του εργαστηρίου.

...στην καρδιά του χειμώνα...

στους μήνες Ιανουάριο-Μάρτιο1-2-3, κατοικούν τρεις ξεχωριστές φιγούρες - η καθεμία σύνθεση υλικών της φύσης του τόπου - φύλακες της ατομικής δυνατότητας του καθενός να συνθέτει την ταυτότητα που εκφράζει τη δική του ανθρώπινη φύση.

...καθώς φτάνει για τα καλά η άνοιξη...

στον Απρίλιο4 κατοικεί ένα ομαδικό χειροποίητο ποταμίσιο παζλ, φύλακας των πολλών διαφορετικών ροών που ενώνονται για να δημιουργήσουν μια κοινή ροή, ενώ στον Μάιο5 κατοικεί μια γιαγιά που γνωρίζει την τέχνη της γεφυροποιίας, φύλακας της δημιουργικής διαπολιτισμικής συνύπαρξης.

...στην καρδιά του καλοκαιριού...

(καθώς σ' αυτήν την εποχή οι μέρες έχουν γυρίσματα - με ξαφνικές και δυνατές μπόρες), στον Ιούνιο6 συγκατοικούν ο δράκος του βουνού κι ο δράκος του νερού, σε αέναη σύγκρουση μεταξύ τους, φύλακες των δεξιοτήτων επίλυσης συγκρούσεων, ενώ στους μήνες Ιούλιο-Αύγουστο7-8 κατοικούν τα χειροποίητα κιλίμια, φύλακες της τέχνης της ύφανσης σχέσεων.

...καθώς μπαίνουμε στο φθινόπωρο και στην αρχή του χειμώνα...

στους μήνες Σεπτέμβριο-Δεκέμβριο9-10-11-12 κατοικούν τέσσερις ξεχωριστές φιγούρες που ζωντάνεψαν ξύλινα κομμάτια ενός παλιού φράχτη - η/ο ΕΚΑ (Είμαι-και-ανάποδα) ο/η ΕΟΦ (Είμαι-όπως-φαίνομαι), η/ο ΕΔΟ (Είμαι-διπλής-όψης), κι ο/η ΕΜΕΟ (Ειμαι-μέλος-ευρύτερης-οικογένειας). Όλες πλευρές των πολλαπλών ταυτοτήτων μας εδώ στα ΔΕΝ, είναι η ομάδα-φύλακας του ανήκειν στην κοινότητα που μας περιβάλλει.


1-2-3 Έλα να φτιάξουμε μαζί τον χώρο μας 2003, ομάδα Εφήβων & νέων ενηλίκων
4 Ακολουθώντας τη Ροή 2003, κατασκήνωση στα Λιβερά (Νέστος)
5 Γέφυρες 2015, ανταλλαγή νέων Σχολής Χιλλ (Αθήνα) -ΔΕΝ (Θράκη)
6 Θερινά ΔΕΝ 2006, ημερήσιες κατασκηνώσεις στο Νέστο
7-8 ΚΙΛΙΜΙ-KİLİM-КИЛИМ 2007, ανταλλαγή εμψυχωτών Βουλγαρία-Ελλάδα-Τουρκία
9-10-11-12 Θερινά ΔΕΝ 2015, κατασκήνωση Αβδήρων

Σε αυτή τη νέα φάση του ΠΕΜ, τα ΔΕΝ σκοπεύουν να παρέχουν ψυχοκοινωνική στήριξη στους νέους, στις οικογένειες και τις κοινότητες τους - με απώτερο σκοπό να λειτουργήσουν πολλαπλασιαστικά στις υπόλοιπες δράσεις των ΚΕΣΠΕΜ. Οι δράσεις που θα αναπτυχθούν έχουν στόχο τη διεύρυνση της διαπολιτισμικότητας των ΔΕΝ, καθώς και την ανάδειξη της δύναμης της δημιουργικής συνύπαρξης.

th11 DENatomomixani

Οι συνεργάτες των ΔΕΝ αφηγούνται το σχεδιασμό του φετινού κύκλου δράσης των ΔΕΝ

Απογειωνόμαστε...και το ταξίδι ξεκινά

Σημαντικό ρόλο σ' αυτή τη φάση θα αναλάβουν νέοι που έχουν μέσα στα χρόνια δημιουργήσει μια ομάδα “μαγιά-πυρήνα” των ΔΕΝ, οι οποίοι όπου θα αναλάβουν πρωτοβουλίες και θα βοηθήσουν ενεργά στην ένταξη της πλειονότητας. Η μειονότητα εντάσσει την πλειονότητα σε αυτή τη φάση. Σε όλο αυτό θέλουμε να εμπλέξουμε και νέους φοιτητές οι οποίοι θα λειτουργούν άλλοτε σαν γέφυρα και άλλοτε σαν μέντορες στους νέους. Εντάσσοντας τις οικογένειες των νέων στις δράσεις, θα ενθαρρύνουμε την ανάπτυξη ενός ενεργού ρόλου των γονιών στη στήριξη των παιδιών τους, καθώς και μιας ανταλλαγής εμπειριών μέσα από αυτό που θα βιώνουν από την εμπειρία των παιδιών τους.

2017 02 DENapogeionomasteΣτη χειμερινή-ανοιξιάτικη δράση των ΔΕΝ θα δημιουργηθούν διαπολιτισμικές ομάδες μαθητών Λυκείου από διαφορετικές περιοχές του νομού Ροδόπης και Ξάνθης. Οι ομάδες αυτές θα εμψυχωθούν με βιωματικό τρόπο και κλείνοντας τον κύκλο τους θα πραγματοποιηθεί επίσκεψη στο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ). Με τη δράση αυτή δίνουμε ευκαιρία διαπολιτισμικής συνύπαρξης, καθώς και την ευκαιρία νέοι που μεγάλωσαν μέσα στα ΔΕΝ να εντάξουν οι ίδιοι την πλειονότητα. Για πρώτη φορά θα αντιστρέψουμε τους ρόλους. Επιλέξαμε αυτή την ηλικιακή ομάδα γιατί είναι πιο ικανή και εξυπηρετεί τους πολλαπλασιαστικούς στόχους μας σε αυτή τη φάση. Οι νέοι αυτής της ηλικίας κινούνται σε διαφορετικά περιβάλλοντα και έρχονται σε επαφή με πολλούς νέους. Αυτή την επαφή θέλουμε να την μεταφέρουμε μέσα στα ΔΕΝ αξιοποιώντας και πατώντας πάνω στην ήδη υπάρχουσα εμπειρία και επιτυχία στη συγκεκριμένη δράση.

Η πόρτα άνοιξε ξανά, μεταφερθήκαμε μπροστά, τα εργαλεία πιάσαμε σφιχτά
για να σπείρουμε καρπούς, μαθητικούς-φοιτητικούς, ανοιξιάτικους και καλοκαιρινούς!

 2017 02 DENporevomasteΗ θερινή δράση μας -ημερήσιες κατασκηνώσεις στο Νέστο- θα εμπλέκει μαθητές δημοτικού από τα ΚΕΣΠΕΜ δίνοντας τους μια γεύση των ΔΕΝ. Η κατασκήνωση των Αβδήρων θα εμπλέξει νέους από τη δράση Λυκείου, δίνοντας έτσι μια συνέχεια στη χειμερινή-ανοιξιάτικη δράση, και φοιτητές εθελοντές. Στόχος μας είναι οι μαθητές να βρουν χώρο να μοιραστούν ανησυχίες και εμπειρίες και οι φοιτητές που θα έχουν πάρει την κατάλληλη εκπαίδευση από τους εμψυχωτές να λειτουργήσουν ως μέντορες στους νεότερους. Θα υπάρξει μια ποικιλία ηλικιών όπου η γεύση, η εμπειρία, η εμψύχωση θα λειτουργήσει κλιμακωτά. Οι μεγαλύτεροι θα δίνουν και θα παίρνουν από τους μικρότερους, σαν συγκοινωνούντα δοχεία. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνουμε συμμετοχή νέων με διαφορετικές ταυτότητες από διαφορετικές περιοχές και ηλικίες σε μια από κοινού δράση.

 

laptopCartoon...για να παρακολουθήσετε τις περιπέτειες των νέων και των οικογενειών τους, καθώς θα περνάνε το κατώφλι της πόρτας των  ΔΕΝ, επισκεφτείτε το δίκτυο νέων ΔΕΝ για την χειμερινή-ανοιξιάτικη δράση και ακολουθήστε τη ροή των θερινών ΔΕΝ!

 

Δίκτυο συνεργατών ΔΕΝ 2016-2017

Σεβάλ Οσμάν Ογλού, Μάκης Σπυριδόπουλος, Χριστίνα Τσιμούδη (κύτταρο συντονισμού των ΔΕΝ) - Νιχάτ Εμίν Κεχαγιά, Αλεξία Πασαδάκη, Εμέλ Χατζησερήφ, Ελένη Αγγελίδου, Δήμητρα Αρμούτογλου, Φατός Αχμέτ, Σεϊλέν Εμίν Κεχαγιά (κύτταρο εμψύχωσης της δράσης των ΔΕΝ)

2017hmerΕυχόμαστε καλή χρονιά μέσα από το ημερολόγιο των ΔΕΝ για το 2017.

Το φετινό θέμα μας -ΔΕΝταξιδεύουμε στο χρόνο- είναι μια ευκαιρία να αναδυθούν 12 ξεχωριστά δημιουργικά έργα από ομάδες νέων (παιδιών, προεφήβων, εφήβων και νέων ενηλίκων) που κατοίκησαν τους ΔΕΝτόπους και διαμόρφωσαν τα ΔΕΝτοπία.

Κάθε έργο αντιστοιχεί σε ένα απ' τους 12 κύκλους δράσης των ΔΕΝ καθώς εξελισσόταν από το 2002 έως το-2008 και από το 2010 έως το 2016.

Ταξιδέψτε μέσα στο χρόνο μαζί μας, ακολουθώντας τις πολλαπλές αφηγήσεις των δημιουργικών έργων των νέων!

 

 

... μπορείτε να ανοίξετε το ημερολόγιο του 2017, κάνουντας κλικ στην εικόνα δεξιά ...

Ο φετινός -6μηνος- κύκλος των ΔΕΝ (Νοέμβριος 2015 - Απρίλιος 2016) ονομάστηκε "νέοι ορίζοντες", και με καλό λόγο! Τα μέλη του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ καλέστηκαν να αναλάβουν την ευθύνη της δράσης σε περισσότερους τομείς, όπως στον συντονισμό και τη διοικητική στήριξη της δράσης - αξιοποιώντας τη δική μου εποπτική ματιά όποτε, κι όσο, την έκριναν χρήσιμη. Χτίζοντας πάνω στην εκπαίδευση που είχαν λάβει στα χρόνια της επιστημονικής μου ευθύνης (2002-2016) -και ιδιαίτερα στην εκπαίδευση των τελευταίων τριών χρόνων σε δεξιότητες συντονισμού των διαφοροποιημένων δράσεων των ΔΕΝ- ανταποκρίθηκαν θετικά στο κάλεσμα που τους απεύθυνα. Κι αυτό, παρά τη αποσταθεροποίηση που έφερνε στην ομάδα ως προς τον μέχρι τότε τρόπο που ασκούσα το ρόλο μου στη δράση. Σ΄ αυτούς τους έξι μήνες -καθώς αναλάμβαναν με ολοένα και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση τη νέα αυτή ευθύνη- μου δόθηκε μια ευκαιρία που σπάνια έχουν άνθρωποι στο ρόλο μου. Η δυνατότητα να παραδώσω ενεργά την εξέλιξη της δράσης των ΔΕΝ στην ίδια τη τοπική κοινωνία - μέσω των εμψυχωτών της, στους νέους και τους γονείς τους, στις οικογένειές και στις  διαφορετικές τους τοπικές κοινότητες. Η φροντίδα των σπόρων που καρποφόρησαν αυτούς τους νέους ορίζοντες ήταν για μένα το πιο πλούσιο ταξίδι στην κοινωνικό-πολιτισμική εμψύχωση που έχω βιώσει, ένα ταξίδι στον κόσμο του ανήκειν και της δημιουργικής διαπολιτισμικής συνύπαρξης.

- Άννη Βασιλείου (επιστημονικά υπεύθυνη ΔΕΝ)

2015-2016 DENsyn maties

 

 

 

ΣΤΟΝ ΦΕΤΙΝΟ ΚΥΚΛΟ ΔΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΝ, στις ομάδες εμψύχωσης νέων στους ΔΕΝτόπους στα ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής και Ξάνθης συμμετείχαν 120 παιδιά, προέφηβοι, έφηβοι και γονείς - ενώ στις διαφοροποιημένες δράσεις των ΔΕΝ συμμετείχαν 268 νέοι και 201 ενήλικες.

 

 

 

< ΔΙΑΒΑΣΤΕ τις ξεχωριστές ματιές αποτίμησης των μελών του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ για τις διαφοροποιημένες δράσεις του φετινού κύκλου. (κλικ στην εικόνα αριστερά!)

 

 

ΑΝΑΚΑΛΥΨΤΕ το πλούσιο υλικό της κάθε ξεχωριστής δράσης:

- Ομάδες παδιών στους ΔΕΝτόπους Κομοτηνής & Ξάνθης

- Χτίζουμε μαζί το αύριο στα Παιδικά Χωριά SOS Θράκης

- Ταξιδεύοντας...ανοίγουμε νέους ορίζοντες!

- Ανοίγοντας πόρτες & φτερά στην εκπαιδευτική κοινότητα

...για ακόμα μια φορά, η αλλαγή ενός έτους βρίσκει τους συνεργάτες των ΔΕΝ να εξελίσσουν τη δράση ...

2016-12 DEN efxes

 

Σεβάλ ~ Χριστίνα ~ Νιχάτ ~ Μάκης ~ Φατμά ~ Ελένη ~ Φατός ~ Αλεξία ~ Μπετούλ ~ Σερρά ~ Δήμητρα ~ Σεϊλέν ~ Άννη

2016hmer

 

... και για να σας κάνουμε παρέα ΟΛΟ το χρόνο, έχουμε δημιουρήσει ένα δώρο!

Δημιουργήσαμε και μοιραζόμαστε μαζί σας το ημερολόγιο του ΔΕΝ για το 2016.

Ταξιδεύψτε στις τέσσερις εποχές του χρόνου, παρέα με τις διαφορετικές γέφυρες των ΔΕΝ

Κάθε μήνας, κι ένα πέρασμα σε διαφορετικό τοπίο...

Καλή χρονιά!

2015-2016 new horizonΟ Οκτώβριος είναι το πεσμένο φύλλο, αλλά είναι κι ένας πιο ορατός ορίζοντας. Είναι -για άλλη μια φορά- οι μακρινοί λόφοι που γίνονται ξανά ορατοί, και οι διαρκής αστερισμοί από πάνω τους. (Hal Borland, συγγραφέας)

Η φάση «γεφυρώματος» του ΠΕΜ (Νοέμβριος 2015-Απρίλιος 2016) έδωσε την ευκαιρία να εξελιχθούν περαιτέρω οι διαφορετικοί ρόλοι συντονισμού της δράσης, από μία διεργασία που εποπτεύεται και συντονίζεται από την υπεύθυνη της δράσης- σε μία διεργασία που εμψυχώνεται και καθορίζεται από την ίδια την ομάδα συνεργατών των ΔΕΝ ως αναπόσπαστο κομμάτι της μεθοδολογίας της κοινωνικό-πολιτισμικής εμψύχωσης. Ο ρόλος της επιστημονικής υπεύθυνης της δράσης (Άννη Βασιλείου) παίρνει μια διαφορετική μορφή στήριξης, και δημιουργείται ένα κύτταρο συντονισμού συνεργατών μέσα από την ίδια την ομάδα εμψυχωτών που αναλαμβάνει να πάρει μεγαλύτερες πρωτοβουλίες αξιοποιώντας την εκπαίδευση που έχει λάβει.

Το κύτταρο συντονισμού της δράσης των ΔΕΝ αποτελείται από τρία μέλη με πολύχρονη συμμετοχή στο δίκτυο συνεργατών των ΔΕΝ: τον Μάκη Σπυριδόπουλο (2002-2015), τη Σεβάλ Οσμάν Ογλού (2006-2015), και τη Χριστίνα Τσιμούδη (2006-2015). Η σταθερή συμμετοχή -ως μέλη ενός δικτύου συνεργατών που άλλαζε σύνθεση καθώς αποχαιρετούσε και καλωσόριζε μέλη μέσα στο χρόνο- επέτρεψε την αξιοποίηση τόσο μιας βαθιάς εκπαίδευσης στην μεθοδολογία της κοινωνικό-πολιτισμικής εμψύχωσης νέων, όσο και στον συντονισμό.

Το κύτταρο εμψύχωσης της δράσης των ΔΕΝ αποτελείται από εννέα μέλη με πολύχρονη συμμετοχή στο δίκτυο συνεργατών των ΔΕΝ: την Σερρά Αχμέτ Ογλού, τον Νιχάτ Εμίν Κεχαγιά (2006-2015), την Ελένη Αγγελίδου, την Δήμητρα Αρμούτογλου, την Φατός Αχμέτ, την Σεϊλέν Εμίν Κεχαγιά, την Φατμά Ιμπραήμκο, την Αλεξία Πασαδάκη, και την Μπετούλ Σιράκ (2010-2015).

Καθώς συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε σ’ αυτήν την καινούργια φάση γέφυρας του ΠΕΜ, η δράση προετοιμασίας και σχεδιασμού του νέου κύκλου της δράσης των ΔΕΝ (2015-2016) είχε στόχο να ενθαρρύνει το διάλογο μεταξύ του κυττάρου συντονισμού της δράσης ΔΕΝ και των υπευθύνων του ΠΕΜ ώστε να αξιοποιηθεί το σύνολο της πολύχρονης εμπειρίας στοχεύοντας παράλληλα στην ωρίμανση των σχέσεων και στο σχεδιασμό του νέου κύκλου δράσης με νέα  δεδομένα. Σκοπός ήταν να ανακαλύψουμε και να συνδιαμορφώσουμε την εξέλιξη της μορφής της δράσης και της οργάνωσης του δικτύου συνεργατών ώστε να χτίζει πάνω σε όλους τους προηγούμενους κύκλους και συγχρόνως να την προχωράει σε νέα ανοίγματα και σε νέους τρόπους συνεργασιών.

Οι διαφοροποιημένες δράσεις των ΔΕΝ 2015-2016

ΟΜΑΔΕΣ ΝΕΩΝ ΣΤΑ ΚΕΝΤΡΙΚΑ ΚΕΣΠΕΜ Ν.ΞΑΝΘΗΣ & ΡΟΔΟΠΗΣ (ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2015-ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2016)

Με σκοπό να αξιοποιηθεί τόσο η εδραιωμένη σχέση των ΔΕΝ με νέους και γονείς όσο και η κερδισμένη εμπειρία των συνεργατών των  ΔΕΝ, δημιουργήθηκαν τρεις ομάδες νέων στα κεντρικά ΚΕΣΠΕΜ Ν. Ροδόπης και Ξάνθης. Δυο ομάδες στο ΚΕΣΠΕΜ Κομοτηνής και μια ομάδα στον ΚΕΣΠΕΜ Ξάνθης. Οι  συναντήσεις  νέων   ξεκίνησαν  στις  αρχές  Νοεμβρίου. Οι ομάδες απαρτίζονται από παιδιά προσχολικής ηλικίας η μια και οι άλλες δυο από παιδιά πρώτης και δευτέρας δημοτικού. Σκοπός είναι να μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε τη μεθοδολογία της κοινωνικό- πολιτισμικής εμψύχωσης σε μικρότερες ηλικίες όπου υπάρχει και μεγαλύτερη ευελιξία δυνατοτήτων για μεγαλύτερες παρεμβάσεις. Μία απ’ τις σταθερές παρατηρήσεις μας μέσα στα τόσα χρόνια δράσης είναι το γεγονός ότι όσο μικρότερη είναι η ηλικία εμπλοκής του παιδιού σε τέτοιου είδους εξωσχολικές δράσεις τόσο μεγαλύτερο είναι το κέρδος που αποκομίζει.

ΧΤΙΖΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΤΟ ΑΥΡΙΟ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΚΑ ΧΩΡΙΑ SOS ΘΡΑΚΗΣ (ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ-ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2015)

Σε αυτή τη φάση που συνεχίζουμε να εξελισσόμαστε προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε τους νέους να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να συνεργαστούν μεταξύ τους για ένα κοινό έργο. Δημιουργώντας σχέσεις αλληλοϋποστήριξης μεταξύ τους, μέσα από κοινά βιώματα, να κατακτήσουν ψυχοκοινωνικές δεξιότητες οι οποίες θα μεταφερθούν και θα αξιοποιηθούν στην καθημερινή ζωή έξω από τα ΔΕΝ –στην γειτονιά, στο σχολείο. Σκοπός της συνεργασίας μας με τα χωριά SOS είναι να γίνουμε μια μεγάλη οικογένεια που θα αγκαλιάζει με αγάπη τα παιδιά -όπως πρεσβεύουν και οι ίδιοι- και να μοιραστούμε τη μεθοδολογία δημιουργικής συνύπαρξης έμπρακτα. Πιστεύουμε πως έχουμε  κοινές αξίες, κοινά πιστεύω, όπως είναι να χτίσουμε το αύριο των νέων. Φέρνοντας νέους από διαφορετικές κουλτούρες, διαφορετικό τρόπο ζωής και διαφορετικά βιώματα σε ένα κοινό τόπο, θέλουμε να ενθαρρύνουμε την μαγεία της διαφορετικότητας και του να είναι ο καθένας μας διαφορετικός.

"Τα χωριά SOS έστειλαν με μια επιστολή το δικό τους ευχαριστώ στα παιδιά των ΔΕΝ"

ΤΑΞΙΔΕΥΟΝΤΑΣ… ΑΝΟΙΓΟΥΜΕ ΝΕΟΥΣ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ-ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2016)

Η δράση που θέλουμε να υλοποιήσουμε αφορά την βιωματική εμπειρία μιας φοιτητικής ημέρας έτσι ώστε να δημιουργηθούν κίνητρα για μεγαλύτερη προσπάθεια επίτευξης στόχων σε νέους της τρίτης Λυκείου. Παράλληλα πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη δράση θα δώσει πληροφορίες στον κάθε έφηβο-έφηβη για την δομή και τη λειτουργία της κάθε σχολής. Έτσι θα έχουν τη δυνατότητα να πάρουν απαντήσεις σε ερωτήματα που τους απασχολούν.

ΑΝΟΙΓΟΝΤΑΣ ΠΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΦΤΕΡΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ (ΜΑΡΤΙΟΣ-ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2016)

Στα πλαίσια του γενικότερου ανοίγματος προς την κοινότητα, γεγονός που αποτελεί έναν από τους κυρίαρχους στόχους σε αυτή τη φάση γεφυρώματος,  τα ΔΕΝ σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν μια δράση σε συνεργασία με δημοτικά σχολεία της Ξάνθης. Σκοπός η γνωστοποίηση της δράσης των ΔΕΝ σε περισσότερους νέους, εκπαιδευτικούς και γονείς της πόλης. Σε αυτό που περισσότερο όμως αποσκοπεί η δράση αυτή είναι ότι μπορεί να αποτελέσει την αρχή για μελλοντικές συνεργασίες, γεγονός που ταιριάζει με την εξέλιξη των ΔΕΝ τα τελευταία χρόνια. Μια δράση άνοιγμα λοιπόν προς την κοινωνία ευελπιστώντας περισσότερες συνεργασίες, μεγαλύτερη δημοσιότητα και σταθερά ανοίγματα.

... μια εικόνα ζητάει τη βοήθειά σου! Έχει σπάσει σε 36 μικρά κομμάτια - μπορείς να την συναρμολογίσεις;!

ΟΔΗΓΙΕΣ:

1. κάνε κλικ στην "πινακοθήκη" (Gallery) και διάλεξε μια εικόνα

2. κούνησε τα κομμάτια με το ποντίκι σου ώσπου να ταιριάξουν το ένα με το άλλο και να ενωθούν σωστά

3. αν χρειαστεί να γυρίσεις ένα κομμάτι - χρησιμοποίησε την μπάρα space στο πληκτρολόγιο

Δ.Ε.Ν. παζλ

Η αποτίμηση της φετινής θερινής δράσης των ΔΕΝ ακολούθησε την μεθοδολογία των “πολλαπλών αφηγήσεων” που αναπτύσσει και εξελίσσει η δράση ως μεθοδολογικό εργαλείο αξιολόγησης.

Αρχικά, ενθαρρύνει τα μέλη της ομάδας συνεργατών της δράσης να αφομοιώσουν αρχικά τα βιώματα τους και να εκφράσουν τη δική τους οπτική. Να δημιουργήσουν τη δική τους ματιά.

Στη συνέχεια, σε μικρότερες συνθέσεις, οι εμψυχωτές έχουν την ευκαιρία να φέρουν τις ατομικές ματιές τους σε συνδιαλλαγή μεταξύ τους - αναπτύσσοντας έναν γόνιμο διάλογο. Αξιοποιώντας διαφορετικά εκφραστικά εργαλεία, η κάθε επιμέρους σύνεση συνθέτει τη ματιά της σε ένα μοναδικό δημιουργικό έργο.

Ολοκληρώνουμε την αποτίμηση καθώς μοιραζόμαστε τα επιμέρους έργα σε ολομέλεια όπου ενθαρρύνεται μια διεργασία αναστοχασμού μεταξύ των μελών του δικτύου συνεργατών της δράσης.

... ταξιδέψετε μαζί μας στις πολλαπλές αφηγήσεις των Θερινών ΔΕΝ 2015: ακολουθήστε τη ροή μαζί μας, μέσα απ' τη ματιά του ΔΕΝ+Θερινών ΔΕΝ 2015 και τη ματιά της υπεύθυνης της δράσης των ΔΕΝ ...

th15densynmatia

th15avmatia 01

th15avmatia_01
th15avmatia_02
th15avmatia_03
th15avmatia_04
th15avmatia_05
th15avmatia_06
th15avmatia_07
th15avmatia_08
th15avmatia_09
th15avmatia_10
th15avmatia_11
th15avmatia_12
th15avmatia_13
th15avmatia_14
01/14 
start stop bwd fwd

soundbuttonΑΦΗΓΗΣΗ ΕΙΚΟΝΩΝ: 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Η κάθε εικόνα συνοδεύεται από ένα αρχείο ήχου (αφήγηση). Για να ακούσετε την αφήγηση, επιλέξτε τον από κάτω σύνδεσμο (link) που αντιστοιχεί στον αριθμό της εικόνας (1-14). Η πλοήγηση μεταξύ των εικόνων (μπρος/πίσω) γίνεται με τα κουμπιά << και >>.

taxidiThalasaΜια φορά κι έναν καιρό... άλλα όχι, αυτό δεν είναι παραμύθι, είναι ιστορία! Και τις ιστορίες στα ΔΕΝ τις δημιουργούμε περπατώντας τες... Πάμε ξανά!

Το φθινόπωρο του 2014, 13 εμψυχωτές του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ έβαλαν πλώρη για ένα διαφορετικό ταξίδι - πιο σύμπλοκο και πιο δύσκολο απ' όσα είχαν μέχρι τότε επιχειρήσει.

Την άνοιξη του 2015 έκαναν μία στάση αποτίμησης ενός ταξιδιού που δημιούργησε στον τόπο τους ΔΕΝτοπία σε διαφορετικούς ΔΕΝτόπους, διαφοροποιημένες δράσεις για νέους και γονείς, άλλα κι ένα τολμηρό άνοιγμα στην κοινότητα - ένα ταξίδι συνδιαμόρφωσης συνεργασιών. Στο ταξίδι αυτό είχαν συνοδοιπόρους 200 παιδιά, προέφηβους, έφηβους, φοιτητές και γονείς. Επιπλέον, οι διαφοροποιημένες δράσεις των ΔΕΝ φιλοξένησαν συνολικά 841 άτομα 567 νέους και 274 γονείς.

Σας προσκαλούμε να κάνετε βόλτα σ' ένα μπαξέ πολλαπλών αφηγήσεων -μια σύνθεση ματιών- των κυττάρων συντονισμού κι εμψύχωσης της φετινής δράσης των ΔΕΝ.

> Ομάδες παιδιών των ΔΕΝτόπων - στην Ξάνθη, στην Κομοτηνή και στα Φίλια σε συνεργασία με το Σύλλογο Γυναικών Φιλίων
> Ομάδες προεφήβων των ΔΕΝτόπων - στην Ξάνθη, στην Κομοτηνή και στα Φίλια σε συνεργασία με το Σύλλογο Γυναικών Φιλίων
> Εργαστήρι παιδιών του ΔΕΝτόπου στα Φίλια σε συνεργασία με το Σύλλογο Γυναικών Φιλίων
> Ομάδα εφήβων του ΔΕΝτόπου στην Ξάνθη
> Μαθητικές Διαδρομές: δράση της ομάδας φοιτητών των ΔΕΝτόπων Θράκης-Θεσσαλονίκης για εφήβους λυκείου
> Ομάδες γονέων των ΔΕΝτόπων στη Ξάνθη, στην Κομοτηνή, στα Φίλια και στον Εχίνο
> ΔΕΝδράσεις - σε συνεργασία με τη Σχολή Χιλλ, τα περιφερειακά ΚΕΣΠΕΜ και τους Δήμους Ν. Ξάνθης και Ροδόπης

01-pXAN03-pFIL02-pKOM

 

07-prFIL04-ergFIL08-fevXAN

 

2014-2015 ομάδα προεφήβων ΔΕΝτόπου Ξάνθης

 2014-2015 ομάδα προεφήβων ΔΕΝτόπου Κομοτηνής

10-gon11-koin12-fevlyk

Κάνοντας μια παύση αναστοχασμού, αναρωτηθήκαμε, αφουγκραστήκαμε, μοιραστήκαμε, τις διαφορετικές μας ματιές καθώς συνδιαμορφώνουν ΔΕΝτοπία (ομάδες) στους ΔΕΝτόπους στον φετινό κύκλο της δράσης.

... αφηγούμαστε με εικόνα ...

1poreia
2poreia
3poreia
4porea
1/4 
start stop bwd fwd

... αφηγιούμαστε με λόγια ...

Συνδιαμορφώνοντας τη δράση με παιδιά και προέφηβους στους ΔΕΝτόπους, ανακαλύπτουμε ότι κάποια πράγματα δεν είναι δεδομένα, καθώς και νέες δεξιότητες που έχουμε αποκτήσει. Ευχαριστιόμαστε όταν είμαστε μαζί με τα παιδιά και την επαφή μεταξύ μας την ώρα της δημιουργικής δραστηριότητας, καθώς και την πορεία, την εξέλιξη και το προχώρημα των ομάδων. Δυσκολευόμαστε όπου ο αριθμός μελών των ομάδων είναι πολύ μικρός ή μεγάλος, στην έκφραση των παιδιών στα Ελληνικά, και στη διαδρομή μεταξύ ΔΕΝτόπων. Μαθαίνουμε να εκτιμάμε αυτά που θεωρούμε αυτονόητα και να διαχειριζόμαστε την εμπειρία μας με τέτοιο τρόπο που μας κάνει να νιώθουμε σιγουριά σε μεγάλα ανοίγματα σε πιο δημόσιους χώρους.

Συνδιαμορφώνοντας τη δράση με έφηβους στους ΔΕΝτόπους, ανακαλύπτουμε τον δρόμο που θα ακολουθήσουμε. Ευχαριστιόμαστε την αποδοχή των νέων και την ένταξή μας σε κομμάτια της ζωής τους. Δυσκολευόμαστε μην βγούμε άθελά μας από το δρόμο δίχως να έχουμε δει όλες τις πινακίδες. Μαθαίνουμε να οδηγούμε με περισσότερη ασφάλεια.

Συνδιαμορφώνοντας τη δράση με φοιτητές και νέους ενήλικες στους ΔΕΝτόπους, ανακαλύπτουμε την πολυπλοκότητα των ομάδων, που έχει σαν συνέπεια να λειτουργεί η κάθε ομάδα με διαφορετικό τρόπο. Το πιο βασικό εργαλείο είναι η ευελιξία, η προσαρμοστικότητα. Ευχαριστιόμαστε την αμεσότητα στην επικοινωνία με τους νέους ενήλικες, τη σχέση εμπιστοσύνης που έχει χτιστεί βήμα-βήμα, και τα πρότζεκτ που σχεδιάζουμε. Δυσκολευόμαστε να βγούμε απ' το καλούπι ομάδων μικρότερων ηλικιών. Επίσης μας δυσκολεύει η ανατροπή και η αναπροσαρμογή στον προγραμματισμό. Μαθαίνουμε να αλλάζουμε, να αναγνωρίζουμε τα βαθύτερα “θέλω” και τις ανάγκες των νέων ενηλίκων και να εμπιστευόμαστε τη συμμετοχή και δέσμευσή τους.

Συνδιαμορφώνοντας τη δράση με γονείς και ενήλικες στους ΔΕΝτόπους, ανακαλύπτουμε τις ανάγκες του κάθε τόπου, του κάθε ατόμου, τους διαφορετικούς ρόλους και προετοιμαζόμαστε ανάλογα. Ευχαριστιόμαστε τη συνεργασία και την επικοινωνία μεταξύ μας και την ανταπόκριση τον γονέων σε αυτό το σημαντικό έργο που θέλουμε να παράγουμε παρόλο που είναι κάτι καινούργιο. Δυσκολευόμαστε μερικές φορές στο κομμάτι της γλώσσας - στη σωστή μεταφορά του νοήματος εννοιών στη μητρική γλώσσα των μελών των ομάδων, ώστε να είναι κατανοητά. Μαθαίνουμε από τις ανησυχίες και τα βιώματα των μελών των ομάδων και δομούμε τις συναντήσεις με τέτοιο τρόπο ώστε να μαθαίνουν κι εκείνοι από εμάς.

... για ακόμα μια φορά, η αλλαγή ενός έτους μας βρίσκει παρέα όλους μαζί στα ΔΕΝ ...

2014-12 DEN efxes

Άννη ~ Σεβάλ ~ Χριστίνα ~ Νιχάτ ~ Μάκης ~ Φατμά ~ Ελένη ~ Φατός ~ Αλεξία ~ Αϊσέ ~ Μπετούλ ~ Σερρά ~ Δήμητρα ~ Σεϊλέν

2015hmer

 

... και για να σας κάνουμε παρέα ΟΛΟ το χρόνο, έχουμε δημιουρήσει ένα δώρο!

Δημιουργήσαμε και μοιραζόμαστε μαζί σας το ημερολόγιο του ΔΕΝ για το 2015.

Ταξιδεύψτε στις τέσσερις εποχές του χρόνου, παρέα με τα τέσσερα δέλτα των ΔΕΝ:

... τη δημιουργικότητα

... τη διαπολιτισμικότητα

... τη διαδραστικότητα

... τη διαφορετικότητα

 

Κάθε μήνας και μια έκπληξη...

Καλή χρονιά!

kalliergwΈνα κύριο χαρακτηριστικό των ΔΕΝ -από την γέννησή τους το 2002- είναι ότι έχουν υπάρξει εργαστήρια μάθησης για τους εμψυχωτές που εμψυχώνουν τη δράση. Ο ρόλος που περιγράφεται ως “επιστημονική ευθύνη” της δράσης έχει πρωτίστως υπάρξει ένας ρόλος εμψύχωσης μιας διεργασίας ομάδας που ενθαρρύνει την απόκτηση δεξιοτήτων συνέργειας και διαπολιτισμικής συνύπαρξης, στο συγκεκριμένο διαπολιτισμικό  κοινωνικό-πολιτισμικό πλαίσιο της Θράκης.

Αρχικά, οι απαιτητικοί και πολύπλοκοι ρόλοι “εποπτείας και συντονισμού” της δράσης ήταν συνυφασμένοι με τον ρόλο της “επιστημονικής ευθύνης”. Ειδικά κατά την νέα αδιάκοπη φάση του ΠΕΜ από το 2010 έως το 2014 -όπου η συμμετοχή των μελών της ομάδας εμψυχωτών ήταν σταθερή μέσα στο χρόνο αλλά και ο χρόνος επαρκής- η ίδια η διεργασία ομάδας του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ ανέδειξε χρήσιμες διαφοροποιήσεις μεταξύ της εποπτείας, του συντονισμού και της εμψύχωσης της δράσης.

Η πολύχρονη εκπαίδευση και εμπειρία των μελών του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ- καθώς και η απόκτηση σημαντικών δεξιοτήτων- επέτρεψε την σταδιακή εκπλήρωση του ρόλου του συντονισμού από την ίδια τη διεργασία ομάδας. Μέσα απ' τον κύκλο συναντήσεων της ολομέλειας της ομάδας εμψυχωτών, τα μέλη της έμαθαν να αξιοποιούν την εποπτική ματιά του ρόλου της “επιστημονικής ευθύνης”. Ως μέλη επιμέρους “ομάδων συντονισμού” κατά την περίοδο 2013-2014, οι εμψυχωτές δημιούργησαν έναν δικό τους χώρο εκπαίδευσης και εξέλιξης δεξιοτήτων – έναν χώρο που αξιοποιούσε κάθε ευκαιρία αναστοχασμού, ανατροφοδότησης και εποπτείας.

Κατ αυτόν τον τρόπο, η εξέλιξη του δικτύου συνεργατών των ΔΕΝ ενθάρρυνε τη διαμόρφωση ξεχωριστών “κυττάρων εμψύχωσης” της δράσης, βάση των οποίων θα εμψυχωθεί η δράση κατά τον κύκλο 2014-2015:

DENexelixi2014-2015Το βασικό ερώτημα που απασχόλησε το δίκτυο συνεργατών των ΔΕΝ κατά τη δράση διερεύνησης αναγκών (έρευνα πεδίου) και σχεδιασμού του νέου κύκλου των δράσεων των ΔΕΝ 2014-2015 ήταν διττό:

Πώς στοχεύουμε να ανοίξουμε την ήδη εδραιωμένη δράση στον κάθε τομέα/άξονα της δράσης;

Πώς διευρύνουμε τους ορίζοντες του ΔΕΝ -εξελίσσουμε τη δράση στο σύνολό της- με τον προτεινόμενο σχεδιασμό του κάθε τομέα/άξονα της δράσης;

Ο σχεδιασμός του νέου κύκλου -βασιζόμενος στη διερεύνηση αναγκών όπου συμμετείχαν συνολικά 190 άτομα (97 νέοι και 93 γονείς) ανέδειξε τέσσερις τομείς/άξονες με ξεχωριστούς αλλά αλληλένδετους στόχους:

(α) άξονας δράσης παιδιών & γονέων

(β) άξονας δράσης εφήβων γυμνασίου και Α λυκείου

(γ) άξονας δράσης φοιτητών-νέων ενηλίκων & εφήβων Β-Γ λυκείου

(δ) άξονας δράσης με κοινότητες

sofosDENitis 01Σε μια πολύπλοκη, διαφοροποιημένη δράση, είναι πολύ σημαντικό για μια ομάδα εμψυχωτών να έχει εργαλεία που επιτρέπουν στα μέλη της να παρακολουθούν τη διεργασία, τη ροή των επιμέρους δράσεων. Στα ΔΕΝ, έχουμε μία ονομασία για το εργαλείο αυτό: το νήμα που ενώνει.

Στα φετινά Θερινά ΔΕΝ, αναζητήσαμε “το νήμα που ενώνει” σε 7 έννοιες που επιλέξαμε μέσα από μια πληθώρα λέξεων-κλειδιά:

συμβίωση - συμβιβασμός/θετική διάθεση - ενέργεια - ωριμάζω - διαφορετικό(τητα) - προσαρμοστικότητα - ενότητα

Στο τέλος κάθε βδομάδας των Θερινών ΔΕΝ, κάναμε μία στάση για αναστοχασμό γύρω απ' την κάθε έννοια. Αναρωτιόμασταν: Τι βιώσαμε στη δράση της βδομάδας; Τι παρατηρήσαμε; Ποιες δεξιότητες δοκιμάσαμε, ποιες εξελίξαμε; Τι μάθαμε; Καταγρφράφαμε τις σκέψεις μας καθώς προχωρούσαμε. Στο τέλος της δράσης, μελατήσαμε τη ροή της κάθε έννοιας, εκφράζοντάς την σε ένα μικρό κείμενο. Κάντονας ένα κλικ στην εικόνα, ταξιδέψτε μαζί μας, καθώς οι παρατηρήσεις μας γίνονται γνώση, και η γνώση σοφία.

Πολλαπλές αφηγήσεις συνθέτουν την ανατροφοδότηση

Τα μέλη της ομάδας φοιτητών παιδαγωγικών σχολών -συνοδοιπόροι των ΔΕΝ από την άνοιξη έως το καλοκαίρι του 2014 αναστοχάζονται και αναρωτιούνται: γύρω από ποιες παιδαγωγικές έννοιες έμαθα σημαντικά πράγματα μέσα απ' τη συμμετοχή μου στις δράσεις των ΔΕΝ φέτος; Αν τα ΔΕΝ ήταν “μια σχολή”, τι μου πρόσφερε στην πορεία των σπουδών μου η συμμετοχή στη σπουδή που συνδιαμορφώσαμε με την ομάδα εμψυχωτών των ΔΕΝ;

OMfoitWords

Από τους σπόρους σε πολυμορφία φυτών, κι από κει σε κήπους. Απ' τους κήπους στο δάσος των ΔΕΝ. Το δίκτυο συνεργατών των ΔΕΝ των φετινών ΔΕΝτοπ(ι)ων δημιουργεί έναν καινούργιο μύθο για τη δράση. Στίχοι ενός τραγουδιού που μένει να ανακαλύψει το σκοπό και τη μουσική του στα θερινά ΔΕΝ!

01_fytoYTH
02_fytoXAN
03_fytoKOM
04_fytoBAN
05_dasos1
06_dasos3
07_dasos2
08_dasos4
1/8 
start stop bwd fwd

~~~ ενότητα ~ κύκλος ~ φάσεις ~ ροή ~ δύναμη ~

και το δάσος και το δέντρο (ταυτόχρονα) ~ τσάι (στις πολλαπλές μας γλώσσες, και τσάι και ποτάμι) ~~~

Έναν καιρό και μια φορά σε ένα δάσος πέρα - πέρα μακριά ζούσε μια χρωματιστή μηλιά που είχε μήλα ζουμερά. Πλάι της ζούσε μια τριανταφυλλιά που δεν της έκανε ζημιά με τα αγκάθια της τα μυτερά. Αφού συμβίωναν μια χαρά μια μέρα ξεπρόβαλαν τα γιασεμιά. Τα αρώματά τους θαυματουργά αλλά δεν ήτανε γνωστά μέσα στη γειτονιά. Μια νύχτα με φεγγάρι ήρθε ο άνεμος να τα πάρει και στο ποτάμι να τα πάει. Μέσα στο κακό χαμό έγινε κάτι θαυμαστό. Ένα μίγμα μαγικό και συνάμα διαφορετικό. Τσάι το λέγανε θαρρώ, από άνθη και νερό που ένωνε γη και ουρανό.

More Articles ...

Page 1 of 3