Ακολουθώντας τη ροή: Θερινά ΔΕΝ

Πρώτη βδομάδα. Πρώτες επαφές. Λέμε καλημέρα. Μεταξύ μας και με ό,τι μας περιβάλλει. Γνωριζόμαστε μεταξύ μας κουβεντιάζοντας, παίζοντας. Δημιουργούμε μικρές παρέες. Εξερευνούμε τον φυσικό χώρο. Πως συνυπάρχουν όλα γύρω μας; Πώς συνυπάρχουμε μεταξύ μας; “ΜΠΟΡΕΙ να είμαστε ίδιοι, ΑΛΛΑ διαφέρουμε.” Ανακαλύπτουμε τον τόπο, αλλά και τον τόπο μας. Μελετάμε τη ροή και κατασκευάζουμε χώρο που ενθαρρύνει ροή πάνω στην άμμο. Δοκιμάζουμε τη συνεργασία παίζοντας. Ανακαλύπτουμε δημιουργικές εκφράσεις που συνδυάζουν τα “απορρίμματα” μας (μπουκάλι νερό, κουτάκι από χυμό) και πέτρες, άμμο, φύλλα, ξύλο. "Όλοι έχουμε τις ομοιότητες και τις διαφορές μας, αλλά οι διαφορές μας φέρνουν πιο κοντά."

01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
01/22 
start stop bwd fwd

Ακολουθώντας τη ροή του ποταμού & της θάλασσας

Κατά τη δεύτερη βδομάδα των Θερινών ΔΕΝ (2-7 Ιουλίου 2012) ομάδες παιδιών, προεφήβων κι εφήβων είχαν την ευκαιρία να έρθουν δύο φορές στο Νέστο. Έτσι, κι ενώ βρισκόμαστε σήμερα ακριβώς στη μέση των Θερινών ΔΕΝ, κι οι ομάδες έχουν συνυπάρξει σε τρεις ημερήσιες κατασκηνώσεις. Οι νέοι στην παραλία Μέσης συνέχισαν να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση ομάδων οι οποίες δέχονται νέα μέλη στη θερινή δράση των ΔΕΝ. Κύρια δραστηριότητα ήταν το στήσιμο ενός ιδιαίτερου χώρου με φυσικά υλικά (άμμο, πέτρες, ξύλα, μικρές μπάλες από φύκια), και η δημιουργία ενός ιστού από σκοινί ως "σκεπή του χώρου". Το κεντρικό ξύλο που στηρίζει τον ιστό ονομάστηκε "η κολόνα του σπιτιού μας"!

Ας ακολουθήσουμε τη ροή του ποταμού, όπως την αφηγείται η ομάδα εμψυχωτών των Θερινών ΔΕΝ:

ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗ ΡΟΗ ΤΟΥ ΠΟΤΑΜΟΥ στο Νέστο

Για την ομάδα παιδιών...

thDEN12wk2 paidiaD...η εβδομάδα κύλησε καλύτερα, διότι οι δραστηριότητες ήταν πιο δομημένες, οι στόχοι ήταν πιο ξεκάθαροι και είχαμε χρονοδιάγραμμα που τηρήθηκε σε μεγάλο βαθμό. Ο πηλός είχε πολύ μεγάλη απήχηση και μπόρεσε να κρατήσει το ενδιαφέρον των παιδιών. Επίσης διαμορφώθηκε και το παραμύθι από τις ομάδες στη στέρνα όπου αναδείχθηκαν οι ήχοι της φύσης και πως αυτοί βγαίνουν από τα στοιχεία και τα πλάσματα. Τα παιδιά είχαν πλήρη οπτική και ακουστική επαφή με το περιβάλλον. Τα αθλήματα-παιχνίδια άρεσαν πολύ στα παιδιά και τα βοήθησαν να αισθανθούν περισσότερο ομάδα. Χόρεψαν μαζί χορούς, ανακαλύπτωνατς με τα σώματα τους την παράδοση. Διαπιστώσαμε ότι μπορούμε να δημιουργούμε το αίσθημα της ευθύνης στα παιδιά, θέτοντας όρια τα οποία τα καταλάβαιναν και τα αποδέχονταν. Η πρωινή μας αλληλοενημέρωση μας βοηθούσε πολύ την οργάνωση και την κατανόηση του συνολικού πλάνου. Η ομάδα, εξερευνώντας το φυσικό περιβάλλον και ανακαλύπτοντας το συνδυασμό ων στοιχείων  της φύσης (χώμα + νερό = πηλός), λαξεύοντας αυτό το φυσικό στοιχείο δημιούργησαν φιγούρες και αντικείμενα από τα ερεθίσματα που τους πρόσφερε το φυσικό περιβάλλον, δημιουργώντας παράλληλα όνειρα και σκέψεις για το πώς θα συνεχίσουν και θα εμπλουτίσουν τις δημιουργίες τους. Μεταξύ εμψυχωτών και παιδιών άρχισαν να χτίζονται σχέσεις εμπιστοσύνης, πράγμα που τους βοηθάει να ανοιχτούν και να εκφραστούν και στην υπόλοιπη ομάδα.

Για την ομάδα προεφήβων...

...αυτή η εβδομάδα ήταν πιο δομημένη και συμπεριλάμβανε το θέμα μας που είναι το περιβάλλον και συγκεκριμένα η προστασία του, αλλά και την δημιουργικότητα μέσα από τις κατασκευές. Τα παιδιά φάνηκαν να είναι ευχαριστημένα και πολύ αφοσιωμένα με τις δραστηριότητες. Ο προβλεπόμενος χρόνος ήταν όσος ακριβός χρειαζόταν αφού τα παιδιά τελείωναν την δραστηριότητα ένα 10 λεπτό πριν το φαγητό. Επίσης η ώρα που φτάναμε στο ποτάμι ήταν κατάλληλη για βουτιές, αφού η στάθμη του νερού ήταν σε επιθυμητά επίπεδα. Η κοινή βουτιά και η ολομέλεια ήταν ευχάριστη για τα παιδιά και ήταν κάτι που και τα ίδια ζητούσαν. Τέλος το κλείσιμο με την μορφή που είχε, άφηνε μια υπενθύμιση στα παιδιά την οποία θα περνάν μαζί τους.

Για την ομάδα εφήβων...thDEN12wk2 efivoi2

...ακούστε μια ιστορία τίτλο "ΟΙ ΠΗΛΑΝΘΡΩΠΟΙ".

thDEN12wk2 efivoi1Η ιστορία αρχίζει σε ένα καταπράσινο χωριό, που το διασχίζει ένα φιδωτό ποτάμι και κρύβει στο βουνό του ένα πλούτο, τον πηλό. Οι άνθρωποι του χωριού από νωρίς ανακάλυψαν την αξία του και αποφάσισαν να τον αξιοποιήσουν."Έσμιξαν" τα δύο στοιχεία της φύσης, το νερό από το ποτάμι και τον πηλό από το βουνό και δημιούργησαν τη φυλή των Πηλούμπα, τους Πηλάνθρωπους. Το "σμίξιμο" αυτό, παρά τις δυσκολίες του (κριτική, κοροϊδία, πόνος και δύσκολα συναισθήματα) γέννησε το "φυλακτό των Πηλανθρώπων", ένα τοτέμ.

 

ΑΝΙΧΝΕΥΟΝΤΑΣ ΤΑ ΚΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ στην παραλία Μέσης

mesi2spitiΗ δεύτερη εβδομάδα έφερε μαζί της πολλές προκλήσεις. Το "δελτίο καιρού" των ημερών μιλάει για καλοκαιρινά μπουρίνια στην παραλία αλλά και στις σχέσεις που καλλιεργούμε μεταξύ μας. Συνεχίσαμε να φτιάχνουμε "το σπίτι μας" με δημιουργικές κατασκευαστικές δραστηριότητες: mesi2xeira1mesi2xeria2φτιάξαμε έναν πολύχρωμο ιστό από σκοινί ως "ταβάνι", βάψαμε σεντόνι και την τοποθετήσαμε γύρο από τα ξύλα για να μας προστατεύει απ' τον ήλιο, βάψαμε κολοκύθες και τις κρεμάσαμε στο δεντράκι μας, παίξαμε σταυρόλεξο του καλοκαιριού μαθαίνοντας καινούργιες λέξεις, φτιάξαμε δίσκους με άμμο όπου κολησαμε άμμο και κοχύλια πάνω στους δίσκους. Επίσης δημιουργήθηκε ομάδα εφήβων όπου το ενδιαφέρων τους ήταν να κάνουν Graffiti και το συζητήσαμε που και πως μπορούμε να κάνουμε Graffiti στην Μέση.

 ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΛΙΑ ΜΕΣΗΣ

... οι δυσκολίες που αντιμετωπίσαμε με "το σπίτι" μας οδήγησαν σε καινούργια μονοπάτια… πιο κοντά στην φύση, στην παραλία και στην θάλασσα. Ο καινούργιος δρόμος αποδείχτηκε πιο δημιουργικός και πιο αποτελεσματικός και μας έδωσε έμπνευση για καινούργιες δραστηριότητες που έχουν να κάνουν με τα δώρα της φύσης. Έτσι συνειδητοποιήσαμε καλύτερα το φυσικό περιβάλλον της Μέσης και ατυό που προσφέρει. Μάθαμε - διδαχτήκαμε - ότι η φύση και τα παιδιά μας καθοδηγούν από μονά τους. Έτσι οριοθετήσαμε "το σπίτι μας" ως το ευρύτερο περιβάλλων. Το γεγονός αυτό μας έκανε πιο δημιουργικούς, αφήνοντας την σκέψη μας ελεύθερη να εκφραστεί. Και να συνεχίσει να βούτα στις ανάγκες, στα θέλω και στη φαντασία των παιδιών.

mesi3kastro1mesi3kastro3mesi3musInstmesi3grp

mesi3kastro2

ΣΤΟ ΝΕΣΤΟ

thDEN12wk3 paidia... η εβδομάδα πήγε πολύ καλά. Φαίνεται πως η συνεργασία μεταξύ των εμψυχωτών αναπτύχθηκε σε τέτοιο βαθμό ώστε η συνεννόηση γινόταν με τα βλέμματα μας. Και στο βαθμό ευχαρίστησης αλλά και στο βαθμό των δυσκολιών που αντιμετωπίζαμε. Με το πέρασμα των εβδομάδων καταλάβαμε καλύτερα την εμβάθυνση των σχέσεων και των συναισθημάτων που βιώνουμε. Όσον αφορά τις ομάδες, παρατηρήσαμε τη διαφορά ανάμεσα στις δικές μας και αυτές που ήρθαν για πρώτη φορά. Αυτή είναι μια παρατήρηση που δεν την είχαμε πέρυσι.

thDEN12wk3 proefivoi... από οργανωτικής άποψης, η βδομάδα ήταν άψογη, γιατί ακολουθήσαμε το σκεπτικό της προηγούμενης βδομάδας μιας και λειτούργησε καλά. Στην ομάδα προεφήβων που έχουμε την ευθύνη υπάρχει ένα πρότζεκτ που δουλεύεται και ελπίζουμε την άλλα φορα να ολοκληρωθεί. Όσον αφορά τώρα τα παιδιά από τα περιφερειακά νιώσαμε την ανάγκη των παιδιών και τα αγκαλιάσαμε, ακούσαμε τα παράπονα αλλά και τα ευχαριστώ τους. Πήραμε δώρα υλικά αλλά κυρίως συναισθηματικά. Νιώσαμε ευχαρίστηση με τους εαυτούς μας που δώσαμε στα παιδιά χώρο ώστε να εκφραστούν και να νιώσουν αποδοχή.

thDEN12wk3 efivoi... και η ιστορία συνεχίζεται. Οι πηλάνθρωποι με τις νέες τους ανακαλύψεις και με την βοήθεια του φυλαχτού τους, που τους έδειξε το όραμα ενός μονοπατιού, αποφάσισαν να πορευτούν. Γεννήθηκαν όμως νέες ανάγκες πιο πολύπλοκες και σύμπλοκες για να οδηγήσουν την φυλή με ασφάλεια στον στόχο της. Κάλεσαν τους σοφούς εαυτούς τους και συζήτησαν για την ευθύνη που έχει ο καθένας ξεχωριστά, τα όρια, τους κανόνες που χρειάζεται να ακολουθήσει, να ακολουθήσουν έτσι ώστε ο προορισμός τους να είναι δημιουργικός και ευχάριστος...