Ακολουθώντας τη ροή: Θερινά ΔΕΝ

Πολλαπλές αφηγήσεις της ομάδας εμψυχωτών

...στο ποτάμι

2013-06-17 omDe (01)
2013-06-17 omDe (03)
2013-06-17 omDe (21)
2013-06-17 omDe (28)
2013-06-18 omTr (03)
2013-06-18 omTr (10)
2013-06-18 omTr (15)
2013-06-19 omTe (06)
2013-06-19 omTe (07)
2013-06-19 omTe (11)
2013-06-19 omTe (25)
2013-06-19 omTe (28)
2013-06-19 omTe (42)
2013-06-20 omPe (08)
2013-06-20 omPe (13)
2013-06-20 omPe (15)
2013-06-20 omPe (17)
2013-06-20 omPe (23)
2013-06-20 omPe (24)
2013-06-20 omPe (27)
2013-06-20 omPe (28)
2013-06-20 omPe (30)
2013-06-20 omPe (32)
2013-06-20 omPe (48)
2013-06-20 omPe (52)
2013-06-20 omPe (54)
2013-06-21 omPa (02)
2013-06-21 omPa (05)
2013-06-22 omSa (03)
2013-06-22 omSa (04)
2013-06-22 omSa (07)
2013-06-22 omSa (08)
2013-06-22 omSa (10)
2013-06-22 omSa (13)
01/34 
start stop bwd fwd

ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΥΝΥΠΑΡΞΗΣ

Η πρώτη εβδομάδα ήταν η γνωριμία, η επαφή, το καινούριο-άγνωστο, Πρέπει να πάρει τον τίτλο "η συνύπαρξη", γιατί δοκιμαστικέ πολύ η συνύπαρξη! Πέτυχε η συνύπαρξή χάρη στο καλό συντονισμό και την άμεση παρέμβαση-εμψύχωση αυτού που μας έφερνε το ποτάμι.

ΕΙΚΟΝΑ 1: Πέτυχε όταν μέλη διαφορετικών κοινωνικών ομάδων εντάχθηκαν, παρόλο τον φόβο αποκλεισμού στα μάτια και την σιωπή όταν έπρεπε να μιλήσουν για τον τόπο τους, και παρόλο που μοιραστήκαμε ένα μυστικό (ψέμα) μιλώντας με τα βλέμματα. Δεν ήταν εύκολο να αποφύγουμε τα σχόλια. Κι όμως στην συνεχεία εντάχθηκαν, αφού έγινε διεργασία ομάδας και αφού η φύση και το παιχνίδι ενώνει με αόρατους κρίκους δεν μας έμεινε τίποτα πάρα να συνυπάρχουμε.

ΕΙΚΟΝΑ 2: Η πρόκληση της ένταξης παρέμεινε ίδια, όμως αυτή τη φορά έπρεπε να μάθουμε να συνυπάρχουμε και με τα ερπετά. Πάλι μέσα από διεργασία βγήκε ένα τραγούδι, μια έκκληση στο φίδι (νερόφιδο) να φύγει από το δεντράκι για να κάνουμε και εμείς μπανάκι, αλλά ήταν μάταιο αρχικά, έτσι μάθαμε να συνυπάρχουμε, έχοντας πάντα σεβασμό προς την φύση, και μοιραστήκαμε τον χώρο πηγαίνοντας λίγο πιο κάτω.

ΕΙΚΟΝΑ 3: Παίρνουμε μια γεύση του τι σημαίνει “επιλέγω να συνυπάρχω”, όταν μας επισκέφθηκε μια ομάδα από μεγαλύτερα παιδιά και τελικά δεν τους άρεσε η δίκη μας πλευρά του ποταμού όπου ήταν τα μικρότερα παιδιά. Εδώ είχαμε την θέληση να μοιραστούμε τον χώρο, αλλά δεν είχαμε της ίδιες ανάγκες.

ΕΙΚΟΝΑ 4: Με διάθεση για πειραματισμό, αναρωτιόμαστε: Μπορούν άραγε όλες μαζί οι ομάδες να μοιραστούν τον ίδιο χώρο; Και ναι, μπορέσαμε πάνω από 40 παιδιά να κάνουμε μαζί μπάνιο και σιγά-σιγά να γνωριζόμαστε και να μπλέκουμε μετάξι μας, ανεξάρτητα από ομάδα και ηλικία, γιατί μας ένωνε το νερό.

Η ΑΙΣΘΗΣΗ

Τι αίσθηση μας άφησε η πρώτη εβδομάδα; Ήταν χαλαρή από άποψη δομής και κυλούσε πραγματικά με την ροή….

Με ενέργεια και πολύ χαρά,
ξεκινήσαμε τα θερινά.

Γνωρίσαμε παιδιά δροσερά
αλλά και από τα βουνά,
από κάμπους και λιβάδια,
που ήταν όλα τους σα χάδια.

Αρχαίοι, νέοι και παλιοί
συμφώνησαν όλοι μαζί
τον τόπο να γνωρίσουνε
με αγάπη να τον γεμίσουνε.

Με της στέρνας τον πηλό,
μάθαμε του τόπου το μυστικό,
με παιχνίδια και πολλές βουτιές
όλοι γευτήκαμε της φύσης τις χαρές.

Καταφέραμε τον χώρο μας αρμονικά να μοιραστούμε
και μεταξύ μας ανέμελα να εμπλακούμε.

Η βδομάδα κύλισε όμορφα και απλά
και παρατηρώντας τα διαφορετικά παιδιά
νιώσαμε τι θέλουν, τι ζητάνε
για να ξέρουμε και εμείς που θα τους πάμε.

ΓΝΩΡΙΜΙΑ – ΜΕΤΑΞΥ ΜΑΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΤΟΠΟ

Η πρώτη εβδομάδα ήταν αφιερωμένη στη γνωριμία, μεταξύ μας αλλά και με τον τόπο. Τρεις διαφορετικοί τόποι έγιναν ένας στο ποτάμι. Είδαμε πώς να μην φοβόμαστε το διαφορετικό, μάθαμε να εντάσσουμε και να εντασσόμαστε και αναζητήσαμε πώς θα ακολουθήσουμε την ροή τις επόμενες εβδομάδες. Με γοργόνες και γοργόνους μαζί, μάθαμε πώς να συνεργαζόμαστε για να παρακαλέσουμε το φιδάκι να φύγει από το δεντράκι, να μπορέσουμε και εμείς να κάνουμε μπανάκι. Γεμίσαμε τις τσάντες μας πηλό και φαγητό, και βουρ για το νερό, με έφηβους παρέα κάναμε κουβέντα ωραία, την διαδρομή μας σχεδιάσαμε για την επόμενη εβδομάδα και υποσχεθήκαμε στο Νέστο τραγούδια να πούμε ωραία. Τρεις ομάδες παιδιών έγιναν ένα, τα όρια μας είπαμε να δοκιμάσουμε κάνοντας κοινή βουτιά. Τελικά όλα είναι εφικτά αρκεί να υπάρχει καλή διάθεση και ένα φιλόξενο μέρος για όλους μας.

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ

Έχουμε συνηθίσει η πρώτη εβδομάδα της θερινής δράσης να είναι αφιερωμένη στη γνωριμία μεταξύ παιδιών, εμψυχωτων, τόπου και φύσης. Δεν έλειψαν οι δύσκολες στιγμές, συναισθήματα στεναχώριας. Όπου γνωρίζαμε τα παιδιά λόγο προηγούμενης συμμετοχής σε δράσης ήταν όλα λίγο πιο χαλαρά, και αυτό ήταν πολύ βοηθητικό στη διεργασία της ομάδας. Όσο περνούσαν οι μέρες τα πράγματα γινόντουσαν όλο και πιο εύκολα. Για τα περισσότερα παιδιά που ήρθαν ήταν η πρώτη τους φορά, ενθουσιάστηκαν που πήγαμε στη στέρνα και πήραν μια γεύση από τον φυσικό πηλό του τόπου. Επίσης τους άρεσε πάρα πολύ το ποτάμι, κι αυτό έφερε χαρά και κουράγιο να συνεχίσουμε με μεγαλύτερη όρεξη. Στο τέλος της βδομάδας πειραματιστήκαμε στο διαφορετικό – ενώσαμε και τις τρεις ομάδες. Αυτό είχε καλό αποτέλεσμα, τα παιδιά συνεργάστηκαν και μοιράστηκαν τον ίδιο χώρο χωρίς να υπάρξει κανένα θέμα. Επίσης τα μεγάλα παιδιά βοηθούσαν τα μικρά, αλλά κι αυτά ανταπέδιδαν με τον καλύτερο τρόπο που μπορούσαν.

 Η ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΩΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ

Η πρώτη εβδομάδα της δράσης μας όπως είναι και λογικό ήταν αφιερωμένη στην γνωριμία και δοκιμασία “με πολλές έννοιες”. Τα παιδιά και οι νέοι γνωρίζονται μεταξύ τους, γνωρίζουν καινούργιους τόπους, δοκιμάζουν νέους τρόπους συνύπαρξης, εμείς γνωριζόμαστε με καινούργια παιδιά, δοκιμαζόμαστε σε καινούργιους συνδυασμούς εμψυχωτών που πιστεύω είναι πολύ βοηθητικές. Ένα πολύ σημαντικό βίωμα είναι το πόσο εύκολα δένονται και συνυπάρχουν παιδιά από διαφορετικές περιοχές μέσα σε μια ομάδα. Είναι ιδιαίτερα συγκινητική η εμπιστοσύνη, ο σεβασμός και η αγάπη που δείχνουν τα παιδιά προς τους εμψυχωτές και αυτό δίνει κουράγιο, δύναμη και όρεξη για καλύτερα αποτελέσματα. Παρόλο που ξεκίνησε με άγχος η εβδομάδα, κύλησε ήρεμα και όμορφα όπως κυλάει και το νερό στο ποτάμι. Όλα μοιάζουν να είναι αποτέλεσμα τόπου και διάθεσης.

Ο ΤΟΠΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ

Γι ακόμα μια χρονιά στο Νέστο, σε ένα τόπο που διδάσκει συνεχώς νέα πράγματα, που ανοίγει ορίζοντες και μας γεμίζει ζεστασιά, χαρά, παιχνίδι… αλλά και δυσκολίες- λύσεις! Μια αίσθηση ενός μεγαλώματος, του καθενός αλλά και της ομάδας εμψυχωτών. Ο Κομφούκιος έλεγε ‘Μόνο οι πιο σοφοί και οι ανόητοι δεν αλλάζουν’ - άρα είμαστε σε καλό δρόμο. Τα παιδιά πολλά, αλλά όλα με μια λαχτάρα να κάνουν βουτιές και να περάσουν ευχάριστα. Η ομάδα των εμψυχωτών και των παιδιών μοιάζει να συμβαδίζει στη διάθεση. Όλες οι ομάδες έψαχναν να γνωρίσουν τον ‘τόπο’ τους, τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά. Οι ανακαλύψεις πολλές όσο και οι ‘Μπαφαμάρες’….

 

«Περάσματα»: η 1η εβδομάδα δράσεων του βαν των ΔΕΝ

 

perasmata_01
perasmata_02
perasmata_03
perasmata_04
perasmata_05
perasmata_06
perasmata_07
perasmata_08
perasmata_09
perasmata_10
perasmata_11
perasmata_12
perasmata_13
perasmata_14
perasmata_15
perasmata_16
perasmata_17
perasmata_18
perasmata_19
perasmata_20
perasmata_21
perasmata_22
perasmata_23
perasmata_24
perasmata_25
perasmata_26
perasmata_27
perasmata_28
perasmata_29
perasmata_30
perasmata_31
perasmata_32
perasmata_33
perasmata_34
perasmata_35
perasmata_36
perasmata_37
perasmata_38
perasmata_39
perasmata_40
perasmata_40a_sounio
perasmata_41
perasmata_42
perasmata_43
perasmata_44
perasmata_45
perasmata_45a_dekaxo
perasmata_46
perasmata_47
perasmata_48
perasmata_49
perasmata_50
perasmata_51
perasmata_52
perasmata_53
perasmata_54
perasmata_55
perasmata_56
perasmata_57
perasmata_58
01/60 
start stop bwd fwd

Από νερό είναι το ποτάμι.
Κάθε του κύμα είναι από νερό.
Είτε ποτάμι είσαι, είτε κύμα
πάντα είσαι νερό.
(Καμπίρ)

Η πρώτη εβδομάδα δράσεων του βαν κύλησε ομαλά, όχι βέβαια δίχως απρόοπτα. Αποτελούμενη από δύο σταθερά μέλη και δύο εναλλασσόμενα, η ομάδα επισκέφτηκε την Πάχνη, το Σούνιο και το Δέκαρχο, προσεγγίζοντας ενδιάμεσα σε μια απόπειρα πρόγευσης του πεδίου και άλλους τόπους (όπως τη Γενισσέα, τη Γλαύκη, τον Ίασμο και το Σώστη). Ανά επίσκεψη φροντίζαμε να ερχόμαστε σε επαφή με άτομα που γνωρίζουν το εκάστοτε χωριό, με λίγα λόγια δώσαμε έμφαση στη σχέση μας με διαφορετικούς διαμεσολαβητές. Η σχέση αυτή σε κάποιες περιπτώσεις λειτούργησε, σε άλλες όχι.

Οι δράσεις μας στους παραπάνω τόπους συμπεριλάμβαναν διαφορετικές μορφές τέχνης με έμφαση στην αφήγηση παραμυθιών/ ιστοριών και δραστηριότητες μυθοπλασίας.

Κατά την ανάπτυξή τους φάνηκαν απαραίτητες δύο βασικές δεξιότητες, οι οποίες καταρχήν αφορούν παράλληλα και μορφές επίγνωσης:

  • η αναγνώριση του απροσδόκητου ως βασικό παράγοντα οργάνωσης του πεδίου, και
  • η αξιοποίηση της έννοιας της «αποδόμησης» κατά το σχεδιασμό και το ξεδίπλωμα των δρώμενων.

Και οι δύο παραπάνω δεξιότητες συνομιλούν άμεσα τόσο με τη ρευστότητα της συγκεκριμένης χρονικής περιόδου στο κοινωνικό/περιβαλλοντικό πλαίσιο, όσο και με τη ρευστότητα που χαρακτηρίζει την ίδια τη φύση των κινητών μονάδων.

Τα θέματα που αναδείχθηκαν από τις δραστηριότητες με παιδιά κι εφήβους (κι ενίοτε με την έμμεση συμμετοχή ενηλίκων) στην Πάχνη, το Σούνιο και το Δέκαρχο αφορούσαν: το φύλο, τη σχέση ανηλίκων-ενηλίκων, τη διαφορετικότητα ως προς τη θρησκεία και την καταγωγή, την έννοια της δύναμης, τα πρότυπα και στερεότυπα ως προς όλα τα παραπάνω και ιδιαίτερα το φύλο. Σταδιακά, από το άμορφο περάσαμε στο μορφοποιημένο, από το μη-λόγο ή την απόκρυψη του λόγου ή το συγκρουσιακό λόγο στο δομημένο λόγο, από την πλήρη απουσία της “πλειονότητας” (και τη σύγχυση ως προς το ποιός ανήκει που) περάσαμε στην εμφάνισή της, από την απουσία των ενηλίκων και την παρουσία τους στην περίμετρο στη συμμετοχή τους, από το “είμαι κάπου αλλού” στη σύγκρουση κι από εκεί σε μια αίσθηση – ενσωματωμένης στα πράγματα – δύναμης.
Βασικό σημείο αναφοράς των δράσεων το βαν, το οποίο εκφράζει και έμπρακτα τη σημασία της κίνησης. Η κινητικότητα αυτή, αποτελεί μια βασική δεξιότητα προσαρμογής εν καιρώ “περασμάτων”, δηλαδή μετάβασης.

Εν κινήσει για τη δεύτερη εβδομάδα δράσεων λοιπόν…

 


Πολλαπλές αφηγήσεις της ομάδας εμψυχωτών

...στο ποτάμι

nestosWk2_01
nestosWk2_02
nestosWk2_03
nestosWk2_04
nestosWk2_05
nestosWk2_06
nestosWk2_07
nestosWk2_08
nestosWk2_09
nestosWk2_10
nestosWk2_11
nestosWk2_12
nestosWk2_13
nestosWk2_14
nestosWk2_15
nestosWk2_16
nestosWk2_17
nestosWk2_18
nestosWk2_19
nestosWk2_20
nestosWk2_21
nestosWk2_22
nestosWk2_23
nestosWk2_24
nestosWk2_25
nestosWk2_26
nestosWk2_27
nestosWk2_28
nestosWk2_29
nestosWk2_30
nestosWk2_31
nestosWk2_32
nestosWk2_33
nestosWk2_34
nestosWk2_35
nestosWk2_36
nestosWk2_37
nestosWk2_38
nestosWk2_39
nestosWk2_40
nestosWk2_41
nestosWk2_42
nestosWk2_43
nestosWk2_44
nestosWk2_45
nestosWk2_46
nestosWk2_47
nestosWk2_48
nestosWk2_49
nestosWk2_50
nestosWk2_51
nestosWk2_52
nestosWk2_53
nestosWk2_54
nestosWk2_55
nestosWk2_56
nestosWk2_57
nestosWk2_58
nestosWk2_59
nestosWk2_60
nestosWk2_61
nestosWk2_62
nestosWk2_63
nestosWk2_64
nestosWk2_65
nestosWk2_66
nestosWk2_67
nestosWk2_68
nestosWk2_69
nestosWk2_70
nestosWk2_71
nestosWk2_72
nestosWk2_73
nestosWk2_74
nestosWk2_75
nestosWk2_76
nestosWk2_77
nestosWk2_78
nestosWk2_79
nestosWk2_80
nestosWk2_81
nestosWk2_82
nestosWk2_83
nestosWk2_84
nestosWk2_85
nestosWk2_86
01/86 
start stop bwd fwd

Δ.Ε.Ν. ΧΤΙΖΟΥΜΕ

Η δεύτερη εβδομάδα πέρασε πιο χαλαρή από ότι η πρώτη. Οι ομάδες κυλούσαν πιο ομαλά, τα παιδιά πια, είχαν ξεπεράσει το άγχος επειδή γνώριζαν το μέρος που θα έρθουν και τι θα κάνουν, ήταν πιο άνετα, εκφράζονταν πιο εύκολα, άρχισαν να χτίζουν σχέσεις μεταξύ τους και προσπαθούσαν να φτιάξουν κάτι όλοι μαζί βοηθώντας - δίνοντας χώρο - ο ένας τον άλλον. Για να μην ακούγονται πολλά και διάφορα ονόματα των ίδιων των παιδιών αποφάσισαν να βάλουν ένα όνομα στην ομάδα τους και να γράψουν μια ιστορία.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΓΑΜΟΥ…

ΔΕΥΤΕΡΑ
‘Έπιασε βροχή στο γάμο
Και που να πάω και τι να κάμω!!!
Η καλεσμένη μας βρεγμένη
Το τι θα γίνει με αγωνία αναμένει.
Μας έπιασε μια ανησυχία
Και ανοίξαμε πάλι τα σχολεία.
Απογοήτευση απ τα παιδιά μεγάλη,
Μα ευκαιρία για ποτάμι είχαμε κι άλλη.
Με οδηγό τη δημιουργικότητα
Ξεπεράσαμε την πραγματικότητα.

ΤΡΙΤΗ
Ανοίξαμε το σπιτικό
με τραγουδάκια και χορό,
του γάμου η απέραντη γαλήνη
σφραγίστηκε με χειροποίητη πλαστελίνη.
Έτσι ζυμώθηκαν και οι σχέσεις
Μη φοβάσαι, θα σε κρατώ, να μη μου πέσεις.

ΤΕΤΑΡΤΗ
Πήραμε τον δρόμο προς την ωριμότητα,
Χειριστήκαμε τις καταστάσεις με σοβαρότητα.

ΠΕΜΠΤΗ
Της φαντασίας ταξιδιώτες μεγάλοι και μικροί
Ευχούλες δώσαμε, για όλους στη ζωή
Αφού και αυτή είναι τόσο μα τόσο δα μικρή
Να είναι παραμυθένια η κάθε μας στιγμή

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Με χαρτί, στυλό και τρεις κιθάρες
Όχι, δεν κάναμε άρες μάρες κουκουνάρες.
Με στιχάκια για έρωτες και μουσικό αυτί
Συμμαζεύτηκε η ζημιά στο πι και φι.

ΣΑΒΒΑΤΟ
Ο μήνας του μέλιτος έγινε στο ποτάμι
Γνωρίσαμε και τρεις φυλές, δεν ήταν ινδιάνοι.
Το νεράκι κερασμένο και πάρα πολύ μπούζι
για επιδόρπιο μας είχαν’ κατακόκκινο καρπούζι.

ΚΥΡΙΑΚΗ
Σαν επιστρέψαμε στους τόπους και μείναμε μοναχοί
Σκεφτήκαμε πως ήταν το κάθε μας μαζί
Αφού επιλέγουμε την συνυπαρξία
Η δέσμευση μπορεί να γίνει ελευθερία…

ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ - ΕΝΤΟΣ ΚΙ ΕΚΤΟΣ ΜΑΣ

Την δεύτερη εβδομάδα το πούλμαν συνέχιζε κάθε πρωί να έρχεται γεμάτο με παιδιά στο σχολείο της Γαλάνης. Αυτή την εβδομάδα κύριο θέμα μας ήταν να φτιάξουμε την δική μας φυλή, να ανακαλύψει η κάθε ομάδα την δική της ταυτότητα και να την παρουσιάσει μέσα από τραγούδια, ιστορίες, χορούς και αλλόκοτους ήχους. Μα πάνω από όλα, όλη αυτή η αναζήτηση μας έφερε κοντά ως ομάδα αλλά και ως εμψυχωτές με παιδιά. Νιώσαμε πλούτο με τους επισκέπτες που είχαμε. Χαρήκαμε πάρα πολύ που δημιουργήθηκαν φιλίες ανάμεσα σε παιδιά που στην αρχή ήταν απόμακρα και δεν συμμετείχαν. Μάθαμε με ήχους να δημιουργούμε μουσική, με μία μπάλα και μικρό χώρο να στήνουμε ποδοσφαιρικούς αγώνες, να ηρεμούμε υπό τους ήχους της φύσης κάνοντας Yoga, να γράφουμε τα τραγούδια μας και να τα χορογραφούμε, να σπάμε την σιωπή μας παίρνοντας χρόνο και να δημιουργούμε ιστορίες με μυστικούς τόπους. Το ταξίδι μας συνεχίζεται μαζί με τις φυλές των Μπαν-μπάνα και Μπάλα-μπάλα, την Φυλή της Συνεργασίας, τους Μπέκε-σο-σόμπα, τους Τόκι-Τοκι και την Φυλή του Ουρανού.

 

ΜΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ - ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Πρωινό ξύπνημα
παιδιά με χαμόγελα
φωνές και τραγούδια
να ρωτάνε όλοι
πότε θα πάμε
στο ποτάμι.
Τα σύννεφα πιάστηκαν χέρι χέρι
ο ήλιος κρύφτηκε
έκλαιγαν οι νεράιδες
δάκρυα κυλούσαν στο ποτάμι.
Πρόσωπα σιωπηλά μάτια θολομένα.
Γιατί δεν πάμε στο ποτάμι;
Με μια λέξη το λέμε όλοι
Το ποτάμι

 

ΕΥ-ΛΟΓΟΣ

Ο Οδυσσέας Ελύτης έλεγε ‘Ο ασυγχρονισμός της φύσης και του ανθρώπου έφερε τον ασυγχρονισμό της ψυχής και του σώματος’ αυτό νομίζω ότι πάθαμε στην αρχή της εβδομάδας. Πιστεύω ότι κρατήσαμε την ψυχραιμία μας και φέραμε πάλι τον συγχρονισμό. Μια εβδομάδα πλούσια σε νέες φυλές σε ανατροπές (ομάδα εβήβων) και προκλήσεις – προσκλήσεις …μια ευλογία τόσο για τούτο τον τόπο που μας φιλοξενεί όσο και για μας: “Ευλογιμένος ο άνθρωπος που κάθε μέρα του επιτρέπεται να ατενίζει κάτι τόσο αγνό όσο ο ουρανός, το ηλιοβασίλεμα την ώρα που (κάθε λογής) επαναστάσεις συγκλονίζουν τον κόσμο”. Henry David Thoreau


 

«Περάσματα»: η 2η εβδομάδα δράσεων του βαν των ΔΕΝ

 

perasmata_01
perasmata_01a
perasmata_02
perasmata_03
perasmata_04
perasmata_05
perasmata_06
perasmata_07
perasmata_08
perasmata_09
perasmata_10
perasmata_11
perasmata_12
perasmata_13
perasmata_14
perasmata_15
perasmata_16
perasmata_17
perasmata_18
perasmata_19
perasmata_20
perasmata_21
perasmata_22
perasmata_22a
perasmata_23
perasmata_24
perasmata_25
perasmata_26
perasmata_27
perasmata_28
01/30 
start stop bwd fwd

 

Κόρη: Μπαμπά, τι είναι αυτό που κάνει τα πράγματα άνω-κάτω;
Πατέρας: Τι εννοείς; Τι πράγματα; Τι άνω-κάτω;
Κ: Δηλαδή, οι άνθρωποι ξοδεύουν τόσο χρόνο για να συμμαζέψουν τα πράγματα, αλλά φαίνεται να μην ξοδεύουν καθόλου χρόνο γι’ ανακάτεμα. Φαίνεται σαν τα πράγματα να γίνονται άνω-κάτω από μόνα τους. Κι έτσι οι άνθρωποι για άλλη μια φορά εξαναγκάζονται να τα συγυρίσουν.
Π: Γίνεται όμως ν’ ανακατευτούν τα πράγματά σου όταν δεν τα αγγίζεις;
Κ: Όχι – αν δεν τα αγγίξει κανείς. Αν τ΄ αγγίξεις όμως – ή αν τ΄ αγγίξει ο οποιοσδήποτε – τότε ανακατεύονται και ανακατεύονται χειρότερα αν τ΄αγγίξει κάποιος άλλος εκτός από μένα.

 

Gregory Bateson (1987:22) STEPS TO AN ECOLOGY OF MIND, Jason Aronson Inc. London

 

Με μία πρώτη ματιά η εβδομάδα που διανύσαμε μοιάζει παρόμοια με την προηγούμενη: έμπλεη ανατροπών δηλαδή και με βασικότερο προβληματισμό να αφορά το ρόλο των διαμεσολαβητών, όπου παρότι κάποιοι εξ αυτών έχουν σχέση με τα ΔΕΝ ή τα ΚΕΣΠΕΜ - άρα κατά μία έννοια πρόκειται για “συγγενικά πρόσωπα” - δε λειτούργησαν σύμφωνα με τις αρχικές μας προσδοκίες, αλλά και βάσει όσων είχαν “υποσχεθεί” οι ίδιοι. Την αρχική αίσθηση ματαίωσης αντικατέστησε η συνειδητοποίηση ότι είναι παράλογο να περιμένει κανείς ένας τρίτος να “αγκαλιάσει” τις δικές μας προσδοκίες (και την ανάλογη μεθοδολογία) με τον ίδιο τρόπο και άρα έχουμε να σταθούμε σε μία εσωτερική απόφαση δική μας για το ρόλο τους, το ρόλο μας, τις προσδοκίες μας, την εκάστοτε κοινότητα.

Πέρα από τις προσδοκίες ή μη, αλλά και πέρα από το ρόλο της διαμεσολάβησης, τέθηκε το ζήτημα του πως χτυπά κανείς την πόρτα στην κοινότητα, τι προϋποθέσεις υπάρχουν γι’ αυτό και τι έχουμε να κάνουμε εμείς - έστω και σε μελλοντική φάση. Τι συνιστά το ρόλο του οικοδεσπότη και τι του μουσαφίρη; Παρόλα αυτά, την αγωνία ως προς το “τι γίνεται εδώ;” και κάποιες στιγμές και την αίσθηση ματαίωσης δεν την αποφύγαμε.

Ποιά ήταν όμως η διεργασία της 2ης εβδομάδας; Στο Σώστη μη έχοντας τόπο να σταθούμε, βρεθήκαμε σε έναν μη-τόπο, ενώ αντίστοιχα στον Ίασμο και τις Σάπες επιλέξαμε να στραφούμε σε κάτι πιο γνώριμο (τις πλατείες απ’ όπου είχε ξαναπεράσει το βαν κατά την ανοιξιάτικη δράση).

Σημαντικά ζητήματα αφορούσαν: τον καημό (Ίασμος) και το πως μιλιέται ο πόνος ή για την ακρίβεια το πως τραγουδιέται (Σάπες), το φύλο με έμφαση αυτή τη φορά στον αντρικό ρόλο - στη συνάντηση στον Ίασμο συμμετείχαν αποκλειστικά αγόρια, ενώ στις Σάπες δόθηκε έμφαση στη σχέση μεταξύ αντρών, ανατρέποντας ένα από τα βασικά στερεότυπα ως προς τα φύλα, όπου η τρυφερότητα παρουσιάζεται συχνά ως αποκλειστικά γυναικείο προνόμιο.

‘Ετσι, κατά μία έννοια η 1η με τη 2η εβδομάδα αλληλοσυμπληρώθηκαν ως προς το φύλο. Στο Δέκαρχο είχε δοθεί έμφαση στη δύναμη των γυναικών, στις Σάπες στην τρυφερότητα των αντρών. Παράλληλα προχώρησε και ο διάλογος ως προς τη σχέση “μειονότητας-πλειονότητας”, όπου στον Ίασμο η συνδιαλλαγή μεταξύ μειονότητας απέκτησε χαρακτήρα “εσωτερικού διαλόγου” και προχώρησε ένα βήμα παραπέρα με τη συμμετοχή μιας γιαγιάς-μεταφράστριας από τα τουρκικά στα ελληνικά, ενώ στις Σάπες αναδύθηκε μία επιπλέον φωνή, αυτή των παλλινοστούντων. Ενώ στον Ίασμο είχαμε μετάφραση, στις Σάπες στηριχθήκαμε σε μια άλλη γλώσσα, δίχως λέξεις, βασισμένη στην κίνηση και τα βλέμματα. Στη συνάντηση αυτή δεν προέκυψε ιστορία προς αφήγηση, ήρθε όμως το τραγούδι στο τέλος να εμπεριέξει την ψυχή έμπρακτα. Ώθηση στη συμμετοχή μας στις Σάπες έδωσε και η παρουσία-συνεργασία ενός παλαιότερου συνεργάτη των ΔΕΝ, ο οποίος είναι κάτοικος της περιοχής και άρα κατά μία έννοια εκπροσωπήθηκε από αυτόν ο ρόλος του “οικοδεσπότη”.

Ενδιάμεσα τα περάσματα από Σάπες, Ίασμο, Μέση, Γλαύκη και Πάχνη έφεραν έντονα στο προσκήνιο το ζήτημα της σχέσης, ως προς το παρελθόν - παλαιότερα μέλη των ΔΕΝ που τώρα είναι πλέον νέοι ενήλικες - αλλά και το παρόν, δίνοντας μια ευκαιρία για γεφυρώματα, τα οποία έχουμε ευθύνη να προχωρήσουμε περαιτέρω.

Σ’ αυτό το σημείο βρισκόμαστε λοιπόν κατά το κλείσιμο της 2ης εβδομάδας του βαν, όπου η ομάδα φαίνεται να διαπραγματεύεται τρόπους πλεύσης σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες, καθώς το ευρύτερο κοινωνικό πεδίο ως άλλη θάλασσα καλεί για εμβάθυνση τόσο σε “συστήματα” νηνεμίας, όσο και τρικυμίας. Στο πλαίσιο αυτό, απαραίτητο στοιχείο αποτελεί η αξιοποίηση της έννοιας της αμεσότητας, του “εδώ και τώρα” δηλαδή.

Πολλαπλές αφηγήσεις της ομάδας εμψυχωτών

...στο ποτάμι

nestosWk3_01
nestosWk3_02
nestosWk3_03
nestosWk3_04
nestosWk3_05
nestosWk3_06
nestosWk3_07
nestosWk3_08
nestosWk3_09
nestosWk3_10
nestosWk3_11
nestosWk3_12
nestosWk3_13
nestosWk3_14
nestosWk3_15
nestosWk3_16
nestosWk3_17
nestosWk3_18
nestosWk3_19
nestosWk3_20
nestosWk3_21
nestosWk3_22
nestosWk3_23
nestosWk3_24
nestosWk3_25
nestosWk3_26
nestosWk3_27
nestosWk3_28
nestosWk3_29
nestosWk3_30
nestosWk3_31
nestosWk3_32
nestosWk3_33
nestosWk3_34
nestosWk3_35
nestosWk3_36
nestosWk3_37
nestosWk3_38
nestosWk3_39
nestosWk3_40
nestosWk3_41
nestosWk3_42
nestosWk3_43
nestosWk3_44
nestosWk3_45
nestosWk3_46
nestosWk3_47
nestosWk3_48
nestosWk3_49
nestosWk3_50
nestosWk3_51
nestosWk3_52
nestosWk3_53
nestosWk3_54
nestosWk3_55
nestosWk3_56
nestosWk3_57
nestosWk3_58
nestosWk3_59
nestosWk3_60
nestosWk3_61
nestosWk3_62
nestosWk3_63
nestosWk3_64
nestosWk3_65
nestosWk3_66
nestosWk3_67
nestosWk3_68
nestosWk3_69
nestosWk3_70
nestosWk3_71
nestosWk3_72
nestosWk3_73
nestosWk3_74
nestosWk3_75
nestosWk3_76
01/76 
start stop bwd fwd

 

Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΦΙΛΟ-ΞΕΝΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ “ΜΟΥΣΑΦΙΡ-Ω-ΣΥΝΗΣ” ΩΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ

Όπως ο άνθρωπος φιλοξενείται πάνω στον πλανήτη γη – μαζί με μύριες όσες άλλες μορφές ζωής – έτσι κι εμείς φιλοξενούμαστε στον τόπο της θερινής δράσης, δημιουργώντας ΔΕΝτοπία που αναζητούν να μάθουν και να εξασκήσουν δεξιότητες διαπολιτισμικής συνύπαρξης. Όπως ανακαλύπτουμε κι εκτιμούμε την βιοποικιλότητα μέσα στην οποία είμαστε ενταγμένοι, έτσι ανακαλύπτουμε κι εκτιμούμε έναν κήπο τρόπων επικοινωνίας. Πολλές φορές οι ανακαλύψεις μας έρχονται μέσα από δυσκολίες, εμπόδια που συναντούμε και συγκρούσεις. Ο πλούτος της ζωής κερδίζεται μέσα από βιώματα, ουδέποτε χαρίζεται. Το ποτάμι αυτή τη βδομάδα ήταν ένας τόπος-σχολείο, και τα μαθήματα του ζήτησαν να μπουν σ' ένα παραμύθι...

 

Μια φορά και έναν καιρό υπήρχε μια μεγάλη οικογένεια. αυτή η οικογένεια ήταν πολύ δεμένη μεταξύ της. οι σχέσεις τους ήταν πολύ καλές και στενές, υπήρχε μεγάλη αγάπη, είχαν μάθει να σέβονται ο ένας τον άλλον, να αλληλοβοηθιούνται, να δίνουν χώρο στις ανάγκες του άλλου, να αντιμετωπίζουν μαζί την κάθε δυσκολία. Μια μέρα ξαφνικά, χτύπησε η πόρτα του σπιτιού τους μια μουσαφίρισσα. Η οικογένεια την υποδέχτηκε εγκάρδια και με μεγάλη χαρά. Μέρα με τη μέρα φάνηκε ο διαφορετικός τρόπος ζωής της μουσαφίρισσας με την οικογένεια, και παρόλο που μιλούσαν την ίδια γλώσσα, δεν μπορούσαν να καταλάβουν και να νιώσουν ο ένας τον άλλον. Και κάπως έτσι δημιουργήθηκαν αποστάσεις, όπου η οικογένεια άρχισε να νιώθει άσχημα. Τελικά η μουσαφίρισσα αποχαιρέτησε την οικογένεια, χωρίς να έχει καταλάβει τον τρόπο που λειτουργεί και υπάρχει, και θα συνεχίσει να υπάρχει δυνατή και δεμένη για πάντα. Μια παροιμία λέει: «Ο μουσαφίρης τρώει αυτό που βρίσκει και όχι αυτό που επιθυμεί»

Με ζόρισμα και πίεση
πως θες να δεις χαΐρι.
Θα πάρεις λάθος μήνυμα
και ένα σακί (του) μπατίρη.
Η ελευθερία της έκφρασης
Υπόθεση μεγάλη,
η στιγμή είναι στιγμή
Που χάνεται και δεν υπάρχει άλλη.
Να αντικαταστήσει τη χαρά
και χίλια συναισθήματα
Δεν επαναλαμβάνονται
ψυχής, καρδιάς μηνύματα…

 

ΜΑΤΙΕΣ ΓΥΡΩ ΑΠ' ΤΑ ΒΙΩΜΑΤΑ ΤΗΣ ΒΔΟΜΑΔΑΣ

Με το ξεκίνημα της η εβδομάδα είχε πολλές φουρτούνες… ο άνεμος φυσούσε και ανακάτευε ότι είχαμε φτιάξει… μα πώς να διαλύσει κάτι τόσο γέρο; Η εβδομάδα ήταν γεμάτη συνεργασία, εκπλήξεις και ανατροπές. Κάποια από αυτά ήταν: ένα πάρτι γενεθλίων, ένα βιντεοκλίπ γεμάτο ΣΣΣΣΣΣΣ και παράξενους χορούς, τραγούδια και ιστορίες και πολύχρωμα φυλαχτά. Παρόλα αυτά δεν έλειψαν και τα δημιουργικά παιχνίδια, που αν παρατηρούσε κανείς όταν τα παιδιά κολυμπούσαν, αν ακολουθούσε την ροή τους θα έβλεπε ότι δεν ήταν απλές βουτιές αλλά, σχέσεις που είχαν δημιουργηθεί όλο αυτό το διάστημα.

Πορείες - διαδρομές με μουσική και χορό, κατασκευές, αστεία, παιχνίδι με γενέθλια και σιωπή. Γνωριμία με νέους κόσμους είτε μέσα μου, είτε έξω! Πρέπει, δεν πρέπει, παραβιάσεις ορίων. Τα συναισθήματα πολλά και εναλλασσόμενα φόβος, αγωνία, άγχος, χαρά και ευτυχία. Πρόσωπα και ψυχές οικίες, ζεστές, ξέγνοιαστες με όρεξη για συνδέσεις- επαφές. Όλοι πάνω μας ένα φυλακτό, για να μας κρατά ‘δυνατούς’ όπως είναι τα δικά του υλικά (σχοινί και χάντρες από πηλό). Κάπου όμως υπάρχει και μια σιωπή με πολλά χρώματα, εικόνες, μουσική, παιχνίδι, γέλια και πειράγματα. Σας την αφιερώνουμε είναι δική σας αξιοποιήστε την όπως εμείς…


«Περάσματα»: η 3η εβδομάδα δράσεων του βαν των ΔΕΝ

 

perasmata_000_glauki
perasmata_001
perasmata_002
perasmata_003
perasmata_004
perasmata_005
perasmata_006
perasmata_007
perasmata_008
perasmata_009
perasmata_010
perasmata_011
perasmata_012
perasmata_013
perasmata_014
perasmata_015
perasmata_016
perasmata_017
perasmata_017a
perasmata_018
perasmata_019
perasmata_020
perasmata_021
perasmata_022
perasmata_023
perasmata_024
perasmata_025
perasmata_026
perasmata_027
perasmata_028
perasmata_029
perasmata_030
perasmata_031
perasmata_032
perasmata_033
perasmata_034
perasmata_035
perasmata_036
perasmata_037
perasmata_038
perasmata_039
perasmata_040
perasmata_041
perasmata_042
perasmata_043
perasmata_044
perasmata_045
perasmata_046
perasmata_047
perasmata_048
perasmata_049
perasmata_050
perasmata_051
perasmata_052
perasmata_053
perasmata_054
perasmata_055
perasmata_056
perasmata_057
perasmata_058
perasmata_059
perasmata_060
perasmata_061
perasmata_062
perasmata_063
perasmata_064
perasmata_065
perasmata_065a_pahni
perasmata_066
perasmata_067
perasmata_068
perasmata_069
perasmata_070
perasmata_071
perasmata_072
perasmata_073
perasmata_074
perasmata_075
perasmata_076
perasmata_077
perasmata_078
perasmata_079
perasmata_080
perasmata_081
perasmata_082
perasmata_082a_gennisea
perasmata_083
perasmata_084
perasmata_085
perasmata_086
perasmata_087
perasmata_088
perasmata_089
perasmata_090
perasmata_091
perasmata_092
perasmata_093
perasmata_094
perasmata_095
perasmata_096
perasmata_097
perasmata_098
perasmata_099
perasmata_100
perasmata_101
perasmata_102
perasmata_103
perasmata_104
perasmata_105
perasmata_106
perasmata_107
perasmata_108
perasmata_109
perasmata_110
perasmata_111
perasmata_112
001/116 
start stop bwd fwd

 Την 3η εβδομάδα δράσεων με τον Χαν επισκεφτήκαμε τη Γλαύκη, τη Μέση, την Πάχνη και τη Γενισσέα. Επίσης σταθήκαμε στο Ωραίο και στο Δροσερό, προκειμένου να προετοιμάσουμε τις δράσεις της 4ης εβδομάδες. Την εβδομάδα η διεργασία ανάμεσά μας, αλλά και ανάμεσα σε εμάς και τους οικοδεσπότες κάθε τόπου βάθυνε. Για παράδειγμα στη Γλαύκη σταθήκαμε στη δεξιότητα του “ακούω τον άλλο”, ενώ στη Γενισσέα η δεξιότητα αυτή αφορούσε το "ακούω τον εαυτό μου, όντας σε θέση να συνδυάσω εξωτερικά και εσωτερικά ακούσματα". Βασικοί ήρωες της εβδομάδας είναι μία αρκούδα και πολλά φλαμίνγκο: στη Γλαύκη η αρκούδα δωρίζει μία τρίχα από το μισοφέγγαρο στο στήθος της για να διδάξει πως θεραπεύεται η οργή, στην Πάχνη τρώει τον Πλοηγό με το σκύλο του (έναν συμβολισμό στην πίστη), ενώ στη Γενισσέα συμμετέχει στην απόπειρα να φάει ένα ψάρι που αποδεικνύεται γοργόνα και άρα δύσκολος αντίπαλος – έτσι διδάσκεται μέχρι που μπορεί να τραβάει το σχοινί. Όσο για τα φλαμίνγκο… τα λόγια είναι περιττά: έμαθαν και τα βασικά βήματα του φλαμένκο.

Τι σχέση έχει αλήθεια το φλαμένκο με τους διαμεσολαβητές μας; Επί της ουσίας, κατά την 3η εβδομάδα οι διαμεσολαβητές μας “χορεύουν” μαζί μας τον κοινό χορό – με λίγα λόγια συντονίζονται τα βήματά τους με τα δικά μας και έτσι δημιουργούνται οι ιδανικές προϋποθέσεις για την παρουσία μας στον τόπο τους. Κατά μία έννοια πραγματοποιείται η ευχή μας για την παρουσία διαμεσολαβητών που να νοιάζονται όσο νοιαζόμαστε!

Ενώ η Γλαύκη και η Γενισσέα διαπραγματεύονται το ακούω με τ’ αυτιά μου, η Μέση εστιάζει και στο ακούω το στομάχι μου, ενώ η Πάχνη μας διδάσκει το ακούμε αλλήλους. Οι έννοιες της διαπραγμάτευσης, αλλά και της ανατροπής μας υποχρεώνουν να σταθούμε στο ρόλο μας, να τον εμπλουτίσουμε ή και να τον ανατρέψουμε συνειδητά. Η στάση αυτή επιτρέπει σε προβληματισμούς να αναδυθούν και άρα να υπάρξει επανασύνδεση με το πεδίο. Παράλληλα, το “στομάχι” μας διδάσκει να προχωρήσουμε τόσο-όσο: όσο αντέχουμε για παράδειγμα. Αλλά διδάσκει και τη φροντίδα και τρόπους να τη ζητήσεις ή να τη δωρίσεις.

Διαβάζοντας τα γραφόμενά μας, παρατηρούμε ότι κατά την εβδομάδα αυτή η διεργασία των παιδιών και η δική μας αλληλοτροφοδοτούνται ανοιχτά πλέον.

Στη Μέση μας αφηγήθηκαν τα παιδιά για πρώτη φορά μια ιστορία που γνώριζαν αυτά (ίσως επειδή εν τω μεταξύ είχαμε εκπαιδευτεί να ακούμε καλύτερα), ενώ ήταν και η πρώτη ομάδα που κατάφερε να ζωγραφίσει συνεργατικά με ένα τελείως διαφορετικό τρόπο. Παράλληλα, ένα από τα αγόρια εκεί, μας δηλώνει ότι καταλαβαίνει τι λέμε κι ας μη γνωρίζει τη γλώσσα. Ένδειξη ότι η επικοινωνία λαμβάνει χώρα σε ένα άλλο, μη λεκτικό και άρα πανανθρώπινο επίπεδο.

Στη Μέση επίσης εμφανίζεται κάτι το “ανθρωποβόρο” (το πτερύγιο ενός καρχαρία στη λίμνη), το οποίο στην Πάχνη και τη Γενισσέα εκφράζεται τρώγοντας [όπου στην Πάχνη "μεταβολίζεται" το οικείο, στη Γενισσέα εμφανίζεται ο πρώτος κανόνας-απαγόρευση "να μην τρως τον εαυτό σου"]. Ίσως αυτό να είναι και ένα από τα “κρυφά” που έρχονται στην επιφάνεια στην Πάχνη – τρόποι να “τρώμε” – αλλά και η διάθεση να μοιραστούμε κάτι από τον τόπο μας με τους μουσαφίρηδες.

Την ίδια στιγμή, τα κουνούπια (η ενόχληση) στη Μέση αλλά και στην Πάχνη έρχονται να θέσουν ένα όριο στο τι μπορεί κανείς να κάνει, όπως το βάζουν οι τόποι και οι άλλοι τους κάτοικοι. Για την ακρίβεια αναγκαζόμαστε να αντιμετωπίσουμε το ζήτημα “ενόχληση” ως εσωτερική διεργασία της ομάδας, καθώς εμείς είμαστε εκείνοι που κουβαλούν τα κουνούπια μαζί τους από τη Μέση στην Πάχνη ή από τη θάλασσα στην κορφή του βουνού! Κατά μία έννοια τα εμπόδια που συναντάμε εμπρός μας είμαστε εμείς.

Το να δεις τον εαυτό σου σαν το εμπόδιο που συναντάς στο δρόμο σου σημαίνει ν’ ακούς – για άλλη μια φορά – και έτσι επιτρέπεται στα παιδιά και τις έφηβες της Γενισσέας να σταθούν στην καρδιά τους γεφυρώνοντας το μέσα με το έξω, πιάνοντας τον αέρα (δηλαδή το άπιαστο – αλήθεια, πώς μπορεί να πιάνει κανείς δίχως να πιάνει;). Η εσωτερική σχέση με το έξω επιτρέπει στα πεδία να μεταβληθούν, δηλαδή στις ανθρώπινες σχέσεις να λειτουργήσουν. Και κάπως έτσι, έρχεται ένα αγόρι τριών χρονών κατά τη βραδυά της αφήγησης στη Γαλάνη να γκρεμίσει τον αόρατο τοίχο ανάμεσα σε εμάς και τους κατοίκους του χωριού: πετώντας πέτρες καθώς επιδιώκει να “βγάλει ήχο” – δηλαδή να “ξυπνήσει” κάτι!

Καθώς βαδίζουμε πλέον στην 4η εβδομάδα δράσης, έχουμε στα χέρια μας ένα κουβάρι, το οποίο εμφανίστηκε ως λέξη σε αφήγηση στην Πάχνη, για να αποκτήσει σάρκα και οστά τη Δευτέρα αυτή στο Ωραίον. Έπεται…