Πολλαπλές αφηγήσεις της ομάδας εμψυχωτών

...στο ποτάμι

nestosWk2_01
nestosWk2_02
nestosWk2_03
nestosWk2_04
nestosWk2_05
nestosWk2_06
nestosWk2_07
nestosWk2_08
nestosWk2_09
nestosWk2_10
nestosWk2_11
nestosWk2_12
nestosWk2_13
nestosWk2_14
nestosWk2_15
nestosWk2_16
nestosWk2_17
nestosWk2_18
nestosWk2_19
nestosWk2_20
nestosWk2_21
nestosWk2_22
nestosWk2_23
nestosWk2_24
nestosWk2_25
nestosWk2_26
nestosWk2_27
nestosWk2_28
nestosWk2_29
nestosWk2_30
nestosWk2_31
nestosWk2_32
nestosWk2_33
nestosWk2_34
nestosWk2_35
nestosWk2_36
nestosWk2_37
nestosWk2_38
nestosWk2_39
nestosWk2_40
nestosWk2_41
nestosWk2_42
nestosWk2_43
nestosWk2_44
nestosWk2_45
nestosWk2_46
nestosWk2_47
nestosWk2_48
nestosWk2_49
nestosWk2_50
nestosWk2_51
nestosWk2_52
nestosWk2_53
nestosWk2_54
nestosWk2_55
nestosWk2_56
nestosWk2_57
nestosWk2_58
nestosWk2_59
nestosWk2_60
nestosWk2_61
nestosWk2_62
nestosWk2_63
nestosWk2_64
nestosWk2_65
nestosWk2_66
nestosWk2_67
nestosWk2_68
nestosWk2_69
nestosWk2_70
nestosWk2_71
nestosWk2_72
nestosWk2_73
nestosWk2_74
nestosWk2_75
nestosWk2_76
nestosWk2_77
nestosWk2_78
nestosWk2_79
nestosWk2_80
nestosWk2_81
nestosWk2_82
nestosWk2_83
nestosWk2_84
nestosWk2_85
nestosWk2_86
01/86 
start stop bwd fwd

Δ.Ε.Ν. ΧΤΙΖΟΥΜΕ

Η δεύτερη εβδομάδα πέρασε πιο χαλαρή από ότι η πρώτη. Οι ομάδες κυλούσαν πιο ομαλά, τα παιδιά πια, είχαν ξεπεράσει το άγχος επειδή γνώριζαν το μέρος που θα έρθουν και τι θα κάνουν, ήταν πιο άνετα, εκφράζονταν πιο εύκολα, άρχισαν να χτίζουν σχέσεις μεταξύ τους και προσπαθούσαν να φτιάξουν κάτι όλοι μαζί βοηθώντας - δίνοντας χώρο - ο ένας τον άλλον. Για να μην ακούγονται πολλά και διάφορα ονόματα των ίδιων των παιδιών αποφάσισαν να βάλουν ένα όνομα στην ομάδα τους και να γράψουν μια ιστορία.

ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΕΝΟΣ ΓΑΜΟΥ…

ΔΕΥΤΕΡΑ
‘Έπιασε βροχή στο γάμο
Και που να πάω και τι να κάμω!!!
Η καλεσμένη μας βρεγμένη
Το τι θα γίνει με αγωνία αναμένει.
Μας έπιασε μια ανησυχία
Και ανοίξαμε πάλι τα σχολεία.
Απογοήτευση απ τα παιδιά μεγάλη,
Μα ευκαιρία για ποτάμι είχαμε κι άλλη.
Με οδηγό τη δημιουργικότητα
Ξεπεράσαμε την πραγματικότητα.

ΤΡΙΤΗ
Ανοίξαμε το σπιτικό
με τραγουδάκια και χορό,
του γάμου η απέραντη γαλήνη
σφραγίστηκε με χειροποίητη πλαστελίνη.
Έτσι ζυμώθηκαν και οι σχέσεις
Μη φοβάσαι, θα σε κρατώ, να μη μου πέσεις.

ΤΕΤΑΡΤΗ
Πήραμε τον δρόμο προς την ωριμότητα,
Χειριστήκαμε τις καταστάσεις με σοβαρότητα.

ΠΕΜΠΤΗ
Της φαντασίας ταξιδιώτες μεγάλοι και μικροί
Ευχούλες δώσαμε, για όλους στη ζωή
Αφού και αυτή είναι τόσο μα τόσο δα μικρή
Να είναι παραμυθένια η κάθε μας στιγμή

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
Με χαρτί, στυλό και τρεις κιθάρες
Όχι, δεν κάναμε άρες μάρες κουκουνάρες.
Με στιχάκια για έρωτες και μουσικό αυτί
Συμμαζεύτηκε η ζημιά στο πι και φι.

ΣΑΒΒΑΤΟ
Ο μήνας του μέλιτος έγινε στο ποτάμι
Γνωρίσαμε και τρεις φυλές, δεν ήταν ινδιάνοι.
Το νεράκι κερασμένο και πάρα πολύ μπούζι
για επιδόρπιο μας είχαν’ κατακόκκινο καρπούζι.

ΚΥΡΙΑΚΗ
Σαν επιστρέψαμε στους τόπους και μείναμε μοναχοί
Σκεφτήκαμε πως ήταν το κάθε μας μαζί
Αφού επιλέγουμε την συνυπαρξία
Η δέσμευση μπορεί να γίνει ελευθερία…

ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΟΥ - ΕΝΤΟΣ ΚΙ ΕΚΤΟΣ ΜΑΣ

Την δεύτερη εβδομάδα το πούλμαν συνέχιζε κάθε πρωί να έρχεται γεμάτο με παιδιά στο σχολείο της Γαλάνης. Αυτή την εβδομάδα κύριο θέμα μας ήταν να φτιάξουμε την δική μας φυλή, να ανακαλύψει η κάθε ομάδα την δική της ταυτότητα και να την παρουσιάσει μέσα από τραγούδια, ιστορίες, χορούς και αλλόκοτους ήχους. Μα πάνω από όλα, όλη αυτή η αναζήτηση μας έφερε κοντά ως ομάδα αλλά και ως εμψυχωτές με παιδιά. Νιώσαμε πλούτο με τους επισκέπτες που είχαμε. Χαρήκαμε πάρα πολύ που δημιουργήθηκαν φιλίες ανάμεσα σε παιδιά που στην αρχή ήταν απόμακρα και δεν συμμετείχαν. Μάθαμε με ήχους να δημιουργούμε μουσική, με μία μπάλα και μικρό χώρο να στήνουμε ποδοσφαιρικούς αγώνες, να ηρεμούμε υπό τους ήχους της φύσης κάνοντας Yoga, να γράφουμε τα τραγούδια μας και να τα χορογραφούμε, να σπάμε την σιωπή μας παίρνοντας χρόνο και να δημιουργούμε ιστορίες με μυστικούς τόπους. Το ταξίδι μας συνεχίζεται μαζί με τις φυλές των Μπαν-μπάνα και Μπάλα-μπάλα, την Φυλή της Συνεργασίας, τους Μπέκε-σο-σόμπα, τους Τόκι-Τοκι και την Φυλή του Ουρανού.

 

ΜΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ - ΤΟ ΠΟΤΑΜΙ

Πρωινό ξύπνημα
παιδιά με χαμόγελα
φωνές και τραγούδια
να ρωτάνε όλοι
πότε θα πάμε
στο ποτάμι.
Τα σύννεφα πιάστηκαν χέρι χέρι
ο ήλιος κρύφτηκε
έκλαιγαν οι νεράιδες
δάκρυα κυλούσαν στο ποτάμι.
Πρόσωπα σιωπηλά μάτια θολομένα.
Γιατί δεν πάμε στο ποτάμι;
Με μια λέξη το λέμε όλοι
Το ποτάμι

 

ΕΥ-ΛΟΓΟΣ

Ο Οδυσσέας Ελύτης έλεγε ‘Ο ασυγχρονισμός της φύσης και του ανθρώπου έφερε τον ασυγχρονισμό της ψυχής και του σώματος’ αυτό νομίζω ότι πάθαμε στην αρχή της εβδομάδας. Πιστεύω ότι κρατήσαμε την ψυχραιμία μας και φέραμε πάλι τον συγχρονισμό. Μια εβδομάδα πλούσια σε νέες φυλές σε ανατροπές (ομάδα εβήβων) και προκλήσεις – προσκλήσεις …μια ευλογία τόσο για τούτο τον τόπο που μας φιλοξενεί όσο και για μας: “Ευλογιμένος ο άνθρωπος που κάθε μέρα του επιτρέπεται να ατενίζει κάτι τόσο αγνό όσο ο ουρανός, το ηλιοβασίλεμα την ώρα που (κάθε λογής) επαναστάσεις συγκλονίζουν τον κόσμο”. Henry David Thoreau


 

«Περάσματα»: η 2η εβδομάδα δράσεων του βαν των ΔΕΝ

 

perasmata_01
perasmata_01a
perasmata_02
perasmata_03
perasmata_04
perasmata_05
perasmata_06
perasmata_07
perasmata_08
perasmata_09
perasmata_10
perasmata_11
perasmata_12
perasmata_13
perasmata_14
perasmata_15
perasmata_16
perasmata_17
perasmata_18
perasmata_19
perasmata_20
perasmata_21
perasmata_22
perasmata_22a
perasmata_23
perasmata_24
perasmata_25
perasmata_26
perasmata_27
perasmata_28
01/30 
start stop bwd fwd

 

Κόρη: Μπαμπά, τι είναι αυτό που κάνει τα πράγματα άνω-κάτω;
Πατέρας: Τι εννοείς; Τι πράγματα; Τι άνω-κάτω;
Κ: Δηλαδή, οι άνθρωποι ξοδεύουν τόσο χρόνο για να συμμαζέψουν τα πράγματα, αλλά φαίνεται να μην ξοδεύουν καθόλου χρόνο γι’ ανακάτεμα. Φαίνεται σαν τα πράγματα να γίνονται άνω-κάτω από μόνα τους. Κι έτσι οι άνθρωποι για άλλη μια φορά εξαναγκάζονται να τα συγυρίσουν.
Π: Γίνεται όμως ν’ ανακατευτούν τα πράγματά σου όταν δεν τα αγγίζεις;
Κ: Όχι – αν δεν τα αγγίξει κανείς. Αν τ΄ αγγίξεις όμως – ή αν τ΄ αγγίξει ο οποιοσδήποτε – τότε ανακατεύονται και ανακατεύονται χειρότερα αν τ΄αγγίξει κάποιος άλλος εκτός από μένα.

 

Gregory Bateson (1987:22) STEPS TO AN ECOLOGY OF MIND, Jason Aronson Inc. London

 

Με μία πρώτη ματιά η εβδομάδα που διανύσαμε μοιάζει παρόμοια με την προηγούμενη: έμπλεη ανατροπών δηλαδή και με βασικότερο προβληματισμό να αφορά το ρόλο των διαμεσολαβητών, όπου παρότι κάποιοι εξ αυτών έχουν σχέση με τα ΔΕΝ ή τα ΚΕΣΠΕΜ - άρα κατά μία έννοια πρόκειται για “συγγενικά πρόσωπα” - δε λειτούργησαν σύμφωνα με τις αρχικές μας προσδοκίες, αλλά και βάσει όσων είχαν “υποσχεθεί” οι ίδιοι. Την αρχική αίσθηση ματαίωσης αντικατέστησε η συνειδητοποίηση ότι είναι παράλογο να περιμένει κανείς ένας τρίτος να “αγκαλιάσει” τις δικές μας προσδοκίες (και την ανάλογη μεθοδολογία) με τον ίδιο τρόπο και άρα έχουμε να σταθούμε σε μία εσωτερική απόφαση δική μας για το ρόλο τους, το ρόλο μας, τις προσδοκίες μας, την εκάστοτε κοινότητα.

Πέρα από τις προσδοκίες ή μη, αλλά και πέρα από το ρόλο της διαμεσολάβησης, τέθηκε το ζήτημα του πως χτυπά κανείς την πόρτα στην κοινότητα, τι προϋποθέσεις υπάρχουν γι’ αυτό και τι έχουμε να κάνουμε εμείς - έστω και σε μελλοντική φάση. Τι συνιστά το ρόλο του οικοδεσπότη και τι του μουσαφίρη; Παρόλα αυτά, την αγωνία ως προς το “τι γίνεται εδώ;” και κάποιες στιγμές και την αίσθηση ματαίωσης δεν την αποφύγαμε.

Ποιά ήταν όμως η διεργασία της 2ης εβδομάδας; Στο Σώστη μη έχοντας τόπο να σταθούμε, βρεθήκαμε σε έναν μη-τόπο, ενώ αντίστοιχα στον Ίασμο και τις Σάπες επιλέξαμε να στραφούμε σε κάτι πιο γνώριμο (τις πλατείες απ’ όπου είχε ξαναπεράσει το βαν κατά την ανοιξιάτικη δράση).

Σημαντικά ζητήματα αφορούσαν: τον καημό (Ίασμος) και το πως μιλιέται ο πόνος ή για την ακρίβεια το πως τραγουδιέται (Σάπες), το φύλο με έμφαση αυτή τη φορά στον αντρικό ρόλο - στη συνάντηση στον Ίασμο συμμετείχαν αποκλειστικά αγόρια, ενώ στις Σάπες δόθηκε έμφαση στη σχέση μεταξύ αντρών, ανατρέποντας ένα από τα βασικά στερεότυπα ως προς τα φύλα, όπου η τρυφερότητα παρουσιάζεται συχνά ως αποκλειστικά γυναικείο προνόμιο.

‘Ετσι, κατά μία έννοια η 1η με τη 2η εβδομάδα αλληλοσυμπληρώθηκαν ως προς το φύλο. Στο Δέκαρχο είχε δοθεί έμφαση στη δύναμη των γυναικών, στις Σάπες στην τρυφερότητα των αντρών. Παράλληλα προχώρησε και ο διάλογος ως προς τη σχέση “μειονότητας-πλειονότητας”, όπου στον Ίασμο η συνδιαλλαγή μεταξύ μειονότητας απέκτησε χαρακτήρα “εσωτερικού διαλόγου” και προχώρησε ένα βήμα παραπέρα με τη συμμετοχή μιας γιαγιάς-μεταφράστριας από τα τουρκικά στα ελληνικά, ενώ στις Σάπες αναδύθηκε μία επιπλέον φωνή, αυτή των παλλινοστούντων. Ενώ στον Ίασμο είχαμε μετάφραση, στις Σάπες στηριχθήκαμε σε μια άλλη γλώσσα, δίχως λέξεις, βασισμένη στην κίνηση και τα βλέμματα. Στη συνάντηση αυτή δεν προέκυψε ιστορία προς αφήγηση, ήρθε όμως το τραγούδι στο τέλος να εμπεριέξει την ψυχή έμπρακτα. Ώθηση στη συμμετοχή μας στις Σάπες έδωσε και η παρουσία-συνεργασία ενός παλαιότερου συνεργάτη των ΔΕΝ, ο οποίος είναι κάτοικος της περιοχής και άρα κατά μία έννοια εκπροσωπήθηκε από αυτόν ο ρόλος του “οικοδεσπότη”.

Ενδιάμεσα τα περάσματα από Σάπες, Ίασμο, Μέση, Γλαύκη και Πάχνη έφεραν έντονα στο προσκήνιο το ζήτημα της σχέσης, ως προς το παρελθόν - παλαιότερα μέλη των ΔΕΝ που τώρα είναι πλέον νέοι ενήλικες - αλλά και το παρόν, δίνοντας μια ευκαιρία για γεφυρώματα, τα οποία έχουμε ευθύνη να προχωρήσουμε περαιτέρω.

Σ’ αυτό το σημείο βρισκόμαστε λοιπόν κατά το κλείσιμο της 2ης εβδομάδας του βαν, όπου η ομάδα φαίνεται να διαπραγματεύεται τρόπους πλεύσης σε διαφορετικές καιρικές συνθήκες, καθώς το ευρύτερο κοινωνικό πεδίο ως άλλη θάλασσα καλεί για εμβάθυνση τόσο σε “συστήματα” νηνεμίας, όσο και τρικυμίας. Στο πλαίσιο αυτό, απαραίτητο στοιχείο αποτελεί η αξιοποίηση της έννοιας της αμεσότητας, του “εδώ και τώρα” δηλαδή.