Οι KYKΛOI ΔPAΣTHPIOTHTΩN των Δ.E.N. στην πρώτη τους φάση (2002-2005) πήραν διαφορετικές κατευθύνσεις, ανάλογα με τις ανάγκες και επιθυμίες των νέων που φιλοξενήθηκαν σταδιακά (οκτώ διαφορετικές ομάδες παιδιών, προεφήβων, εφήβων και νέων ενηλίκων - στο σύνολό τους 150 νέοι ηλικίας 10-25 χρονών.
Κατεύθυνση κατασκευών & χειροτεχνιών - διαμόρφωση του χώρου του ΔEN και κατασκευές στο χώρο, γνωριμία με διάφορα υλικά και εκφραστικά εργαλεία, φαντασία, σχεδιασμός και κατασκευή ενός χωριού, ζωντάνεμα χαρακτήρων και διαλόγων, κατασκευή παραμυθιών και θεατρική έκφραση.
Κατεύθυνση δράσης στη φύση & γνωριμία του τόπου - πολυπολιτισμική ομάδα νέων εξερευνά πολύπλευρα την φύση αλλά και τον εαυτό της σε κατασκήνωση στα Λιβερά Nέστου, Aύγουστος 2003. Εργαστήρι παραμυθιού, επεξεργασία ήχου και εικόνας, κατασκευές, εξοικείωση με τις πρώτες βοήθειες και την υγεία, γνωριμία με το κανό και εξερεύνηση του φυσικού περιβάλλοντος γίνονται τόποι συνεύρεσης για την ομάδα και τα μέλη της. Συνεχίζεται η δράση με εξερεύνηση του φυσικού και ανθρώπινου χώρου του τόπου. Οι νέοι αντλούν από τις δικές τους πολυπολιτισμικές ρίζες για δημιουργική έκφραση και οδοιπορικό εξερεύνησης, γνωριμίας και αποτύπωσης της δικής τους ματιάς.
Κατεύθυνση επεξεργασίας θεμάτων - μεγαλώνω, εφηβεία, φιλία και παρέα, το ταξίδεμα, ο κόσμος γύρω μου, διαφωνία και διαφορά, συνεργασία και κοινό έργο, συναισθήματά και σχέσεις, διατύπωση της ματιάς των νέων, καταγραφή και παρουσίαση των βιωμάτων, της πορείας της ομάδας.
Κοινό για όλες τις κατευθύνσεις είναι ότι οι νέοι καλούνται να αξιοποιήσουν ερεθίσματα για δημιουργική έκφραση, να εξερευνήσουν διάφορα εκφραστικά εργαλεία και υλικά και να εξασκήσουν δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας ως μέλη ομάδας.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
H MEΓAΛYTEPH ΠPOKΛHΣH THΣ ΔPAΣHΣ ήταν αναμφισβήτητα η προσέλευση των νέων στα εργαστήρια και η διαμόρφωση ομάδων. Σχετικά μεγάλος αριθμός νέων πέρασαν από το εργαστήρι, συμμετέχοντας μόνο περιστασιακά, δυσκολεύοντας την οριστικοποίηση των ομάδων. Η δράση έκανε πορεία από "ανοιχτό εργαστήρι νέων" σε "δραστηριότητα με κύκλο ζωής" καθώς η εμπιστοσύνη τόσο των νέων όσο και τον γονιών σταδιακά κερδήθηκε.
ΣYNOΠTIKA, τα πιο σημαντικά αποτελέσματα της δράσης:
- Οι νέοι έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για ό,τι μπορεί να είναι "χειροποίητο". Με μεγάλο ενθουσιασμό, όρεξη και επιδεξιότητα ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα να διαμορφώσουν έναν χώρο δικό τους. Εξασκήθηκαν στο να οριοθετούν, να φροντίζουν και να μοιράζονται τον χώρο τους και όσα εκφράζουν μέσα σ' αυτόν. Η αίσθηση ότι πλάθω κάτι καινούργιο, από την αρχή, με τα χέρια μου, φτιάχνω τη δική μου ιστορία, αποτυπώνουμε τη δική μας ματιά είναι κάτι που ξεκουράζει και κινητοποιεί τους νέους.
- Η εμπλοκή συνδυασμού διαφόρων υλικών και εκφραστικών μέσων στις δραστηριότητες (ζωγραφική, θεατρικό παιχνίδι, αφήγηση και γραπτός λόγος, κατασκευές, φωτογραφία, βίντεο, H/Y) άνοιξε το δρόμο για έναν πλούσιο εσωτερικό κόσμο σκέψεων και συναισθημάτων.
- Δόθηκε χώρος για πολύμορφη εξερεύνηση της έκφρασης, με αποτέλεσμα να απελευθερωθεί το περιεχόμενο της έκφρασης από τα στενά περιθώρια του γραπτού και προφορικού ή και μονόγλωσσου λόγου. Ήρθε να πλουτίσει το τοπίο η πολυγλωσσία και η σιωπή, ο λόγος των συναισθημάτων, του σώματος και των χεριών, με αποτέλεσμα να γεννηθούν πολύχρωμα ατομικά και συλλογικά εκφραστικά έργα. Αυτό που συχνά είναι μειονέκτημα στο βίωμα του νέου μετατράπηκε σε θετική δεξιότητα καθώς οι νέοι ανακαλύπταν τον εφικτό και όχι κατ' ανάγκη σωστό τρόπο έκφρασης, έναν τρόπο που χωράει τη διαφορά και αξιοποιεί την ατομικότητα του καθενός για ένα πιο πλούσιο αποτέλεσμα.
- Ο νεανικός πληθυσμός των εργαστηρίων αντιπροσωπεύει πολύπλευρα την κοινωνία της Θράκης - τα μέλη τους προέρχονται από τις πόλεις αλλά και τα γύρω χωριά, ορεινά και πεδινά. Έτσι, είχαμε την ευκαιρία να ανταποκριθούμε σε πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους ανάγκες των νέων. Παράλληλα, υπήρξε ένα ζωντανό πάρε-δώσε μεταξύ των ομάδων· η κάθε δραστηριότητα χτίζει πάνω στην προηγούμενη, η κάθε ομάδα νέων κληρονομεί και κληροδοτεί, τα δύο εργαστήρια είναι συγκοινωνούντα δοχεία που επιτρέπουν πολλές διαφορετικές μορφές να ορίσουν τη δράση.
- Ο χώρος των Δ.E.N. άνοιξε σταδιακά προς τον ευρύτερο κοινωνικό χώρο, οι νέοι συμμετείχαν ενεργά στην παρουσίαση των έργων τους, στο άνοιγμα του χώρου προς άλλους νέους αλλά και στο ευρύτερο κοινό όπως έγινε σε γιορτές του Προγράμματος τον Σεπτέμβριο του 2003 και τον Mάιο του 2004.
- Τα εργαστήρια έγιναν χώροι συζητήσεων και επικοινωνίας, όχι πάντα εύκολη στη διαχείριση συναισθημάτων. Ειδικά όπου είναι πολυπολιτισμικές ομάδες, το κέρδος είναι μεγάλο. Συνεργάζονται για την παραγωγή κοινού έργου που αποζητά και αξιοποιεί τη διαφορά, μαθαίνουν να δίνουν πραγματική αξία στο άτομο-μέλος της ομάδας, ανακαλύπτουν με μεγάλη ευαισθησία τις δεξιότητες εκείνες που είναι απαραίτητες για τη συμβίωση και συνεργασία.
- Πολλοί γονείς των νέων που συμμετέχουν, εκπαιδευτικοί και νέοι ενήλικες πλησίασαν τη δράση με μεγάλο ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σταδιακά ένα πολύτιμο πλέγμα στήριξης που την πλαισιώνει.
ΤΑΞΙΔΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ Δ.Ε.Ν. 2002-2005
Ταξιδέψτε στον κόσμο του "Δημιουργικού Eργατηρίου Nέων" μέσα από εικόνες και κείμενα που περιγράφουν τις διάφορες δράσεις νέων που έγιναν το διάστημα Οκτώβριος 2002 - Ιούνιος 2004.
Δέστε πώς γεννήθηκε η δράση, πως ανταποκρίθηκαν οι νέοι στο κάλεσμα της Oμάδας Eμψυχωτών, έργα των νέων και φωτογραφίες από τις δράσεις.
Offers you an inside look at the "Creative Youth Workshop" project. Have a look at how the project was born and how different youth groups responded to our invitation.
Included are creative works of art as well as descriptions and photographs of the youth projects carried out during the period 2002-2004.
Εδώ περιγράφονται οι διάφορες δράσεις νέων που έγιναν το διάστημα Ιούλιος 2004 - Σεπτέμβριος 2005.
Θα βρείτε "τη ματιά των εμψυχωτών" μέσα από κείμενά τους, έργα των νέων και φωτογραφίες από τις δράσεις.